Alles over deze bijscholing

Inhoud

Elk onderzoek, elk ontwerp start met verwondering en het stellen van vragen. Het is de drijvende kracht binnen onderzoeks- of ontwerpproces en dus essentieel binnen een onderzoekende houding. Deze workshop gebruikt de context van ijs als casus om vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen te stellen en problemen te formuleren.

Deelnemers krijgen inzichten in verschillende soorten vragen: in onderzoekbare vragen en geen onderzoekbare vragen en hoe je van niet-onderzoekbaar kan overstappen naar onderzoekbaar. Een ideale start om je STEM of onderzoeksproject vorm te geven. Deze workshop kreeg in 2015 een Minnaertprijs van de werkgroep Natuurkunde Didactiek.

Deelnemers ervaren zelf de belangrijkste kernideeën:
•    het belang van verwondering en nieuwsgierigheid als trigger tot onderzoek,
•    het belang van waarnemen om tot een variëteit van vragen te komen,
•    vragen drijven het onderzoeksproces vooruit,
•    sommige vragen zijn onderzoekbaar en andere niet, maar alle vragen zijn interessant.
•    niet onderzoekbare vragen kunnen omgevormd worden tot onderzoekbare vragen door te kijken
     naar variabelen.

Leerkrachten wetenschappen en STEM in het secundair onderwijs.

Lesgevers

• John De Poorter: Docent Fysica, Wetenschappen en STEM bij de lerarenopleiding secundair onderwijs aan Arteveldehogeschool.

• Jan De Lange: Docent Fysica, Wetenschappen en STEM bij de lerarenopleiding secundair onderwijs aan Arteveldehogeschool.

Wanneer?

De vorming wordt op maat voor u ingericht. Neem contact op om praktische afspraken te maken.

Waar?

De vorming kan zowel bij ons als bij u worden georganiseerd.

Kostprijs?

De kostprijs wordt in onderling overleg op basis van de noden en wensen vastgelegd.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?