Binnen het PWO-onderzoek werd nagegaan in hoeverre innovatie van diensten of producten binnen een woonzorgcentrum te realiseren is met behulp van de servicedesignmethodiek. De servicedesignmethodiek leent zich goed voor het aanpakken van niet voor de hand liggende en complexe problemen. Binnen de huidige maatschappelijke context worden de woonzorgcentra veelvuldig geconfronteerd met belangrijke maatschappelijke uitdagingen waar geen eenduidige oplossing voorhanden is. In de context van de Vlaamse woonzorgcentra wordt de servicedesignmethodiek tot op heden nog maar weinig gebruikt.

In dit project geldt het principe van het waarderend onderzoek (Appreciative Inquiry) als sturingsprincipe waarbij de bewoners van een afdeling van een woonzorgcentrum de aanwezige ‘good practices’ in kaart brengen. Dit zijn diensten of processen waarover bewoners zich tevreden uitspreken. Dit handelt bijvoorbeeld over de persoonlijke opvang bij opname of het activiteitenaanbod van het woonzorgcentrum. Het inventariseren van deze ‘good practices’ is het startpunt van het innovatieproces. Vervolgens wordt het stappenplan van de servicedesignmethodiek doorlopen waarbij actief gebruik gemaakt wordt van het co-designprincipe. Dit principe houdt in dat bewoners en stakeholders actief betrokken worden tijdens het innovatieproces. Zo kan bv. de persoonlijke opvang bij de opname of het activiteitenaanbod zich verder ontwikkelen en uitgroeien tot een innovatieve ‘best practice’. Het einddoel en de laatste stap van het stappenplan is de implementatie van de ontwikkelde ‘best practice’. Dit speelt uiteindelijk een belangrijke rol in de benchmarking van het woonzorgcentrum en zorgt eveneens voor een breed gedragen innovatie die uiteindelijk leidt tot een excellerende, kwalitatieve en bewonersgerichte zorg.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.