Studenten-kunstenaars

Studenten die op een professioneel niveau kunsten beoefenen, kunnen een bijzonder statuut aanvragen.

kunstenaar-arteveldehogeschool

Kom je in aanmerking voor het statuut van student-kunstenaar?

Studenten die op een professioneel niveau kunsten beoefenen, kunnen een bijzonder statuut aanvragen. De commissie ‘studie en kunstbeoefening’ beoordeelt je aanvraag en formuleert binnen de 30 kalenderdagen een bindend advies t.a.v. de opleidingsdirecteur.

Hierbij houdt de commissie rekening met:

• het publiek bereik van jouw kunstbeoefening
  • je opleiding en ervaring (Luca, RITCS, Ballet van Vlaanderen, Herman Teirlinck, conservatorium)
  • je behaalde prijzen, beurzen en subsidies

De opleidingsdirecteur beslist vervolgens over het concreet toekennen van de faciliteiten.

Hoe vraag je een bijzonder statuut aan?

Vanaf drie weken voor de start van het academiejaar, en nadat je ingeschreven bent in een opleiding, kan je een statuut aanvragen via het digitale aanvraagsysteem.

Een aanvraag doe je best zo snel mogelijk. Met vragen over de procedure kan je steeds bij de diversiteitscoach terecht.

Welke documentatie heb je nodig?

• Een overzicht van deelname aan wedstrijden en exposities, eventuele belangrijke stages of selecties
  • Een zo gedetailleerd mogelijk oefen- en repetitieschema
  • Wanneer van toepassing: een contract en/of lidmaatschap bij een vereniging of organisatie
  • Wanneer van toepassing: een arbeidsovereenkomst
  • Persartikels en andere documenten die een bewijs leveren van je bijzondere situatie.