Topsporters

Als je een topsporter bent en je wilt je studies combineren met je trainingen en wedstrijden, kan dat een uitdaging zijn. Als hogeschool willen we je graag zoveel mogelijk hulp bieden om goed te presteren in je sport en je studies.

sport-arteveldehogeschool

Kom je in aanmerking voor een topsportstatuut?

Aanvragen voor een topsportstatuut worden door de commissie ‘studie en topsport’ beoordeeld. De commissie gebruikt hiervoor de erkenningsvoorwaarden voor topsporters die zijn vastgelegd door de Associatie Universiteit Gent

Voldoe je aan de algemene criteria, dan wordt je kandidatuur automatisch positief beoordeeld. De commissie kan in uitzonderlijke gevallen afwijken van deze criteria, en bijgevolg ook goed gemotiveerde kandidaturen die net buiten de vermelde criteria vallen een positief advies geven. Dergelijk uitzonderlijk advies valt binnen de bevoegdheid van de commissie en kan niet worden afgedwongen.

De commissie formuleert steeds binnen de 30 kalenderdagen een bindend advies t.a.v. het opleidingshoofd. Het opleidingshoofd beslist vervolgens over het concreet toekennen van de faciliteiten.

Hoe vraag je een topsportstatuut aan?

Vanaf drie weken voor de start van het academiejaar, en nadat je ingeschreven bent in een opleiding, kan je een statuut aanvragen via het digitale aanvraagsysteem.

Een aanvraag doe je best zo snel mogelijk. Met vragen over de procedure kan je steeds bij de diversiteitscoach terecht.

Wat zijn de erkenningsvoorwaarden?

Welke documentatie heb je nodig?

• Een contract of lidmaatschap bij een sportclub
  • Een trainingsplan
  • Een competitieschema
  • Een bewijs van deelname aan wedstrijden, stage of selecties
  • Een lijst van topsportprestaties
  • Eventueel persartikels
  • Eventueel andere documenten die een bewijs leveren van je situatie

Wat kan Arteveldehogeschool nog voor jou betekenen?

Kostenvergoeding

Topsporters met een bijzonder statuut die deelnemen aan de European University Championships (EUC), World University Championships (WUC), universiades, EK’s, WK’s en Olympische spelen van sporten die voorkomen op de Vlaamse topsportakkenlijst 2022-2024 komen in aanmerking voor een forfaitaire kostenvergoeding van de hogeschool.

Mail sport@arteveldehs.be voor meer info.

Sportinfrastructuur

We dragen onze topsportstudenten een warm hart toe en willen hen steunen in de niet zo evidente combinatie van hun opleiding en hun sport op hoog niveau. Naast de faciliteiten die met het topsportstatuut gepaard gaan, krijgen topsportstudenten ook de mogelijkheid om van de sportinfrastructuur van Arteveldehogeschool gebruik te maken. Om van deze faciliteit gebruik te maken, kan je contact opnemen met de diversiteitscoach van je opleiding.