Arteveldehogeschool

• Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Vestibulologie.
Studieomvang: 1 studiepunt
Totale studietijd: 25,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Vestibulologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Van der Kelen Karolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

De verschillende vestibulaire pathologieën komen theoretisch aan bod qua symptomatologie, behandeling en prognose. De doelstelling en het behandelplan van vestibulaire habituatietraining wordt eerst theoretisch toegelicht, daarna zullen de studenten de verschillende vestibulaire oefeningen in kleine groepjes onder de loep nemen en in praktijk voortonen aan de medestudenten. Na een theoretische uiteenzetting over BPPV en de verschillende bevrijdingsmanoeuvres, volgt een practicum waarin de bevrijdingsmanoeuvres in de praktijk ingeoefend worden.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Vestibulologie - Revalidatie van evenwichtVerplicht
  • Auteur: Karolien Van der Kelen
  • Editie: meest recente
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges9,00 uren
  • Duur: 1 semester
Praktijk3,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,50 uren
Zelfstudie
Zelfstudie10,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Deze leereenheid bestaat uit 3 theoretische hoorcolleges van 3uur.

Verder neemt elke student deel aan 1 van de 3 geroosterde practica waarin we de bevrijdingsmanoeuvres in de praktijk oefenen op elkaar.
De onderwijsorganisatie en evaluatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00
eerste examenperiode buiten examenroosterMondeling20,00Praktijkexamen bevrijdingsmanoeuvres
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling20,00praktijkexamen bevrijdingsmanoeuvres
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

1e examenkans

Het examen voor deze leereenheid bestaat uit een schriftelijk deel en een mondeling voorexamen.

Mondeling voorexamen: 20%

Schriftelijk examen: 80%

2e examenkans

In de 2e examenperiode is het mondeling examen niet organiseerbaar buiten de examenperiode. Het schriftelijk en mondeling examen vinden op hetzelfde moment plaats. De puntenweging toegepast bij de eerste examenkans blijft behouden.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Aanwezigheid tijdens het practicum van 3u is verplicht om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel. Afwezigheid kan enkel mits een schriftelijk gemotiveerde gewettigde reden (bvb. doktersbriefje bij ziekte). Indien mogelijk sluit de student nog aan bij een andere practicumgroep om het gemiste practicum in te halen. Indien alle overige practicumdata reeds voorbij zijn op het moment van de gemelde afwezigheid, dan is de student zelf verantwoordelijk om zich te informeren bij de medeleerlingen om de gemiste praktijk bij te benen. Omwille van organisatorische redenen kan het practicum niet ingehaald of herkanst worden.