Arteveldehogeschool

Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Keuzesamengesteld opleidingsonderdeel

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Mondelinge en schriftelijke vaardigheden 1.
Totale studietijd: 160,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel kan bestaan uit volgende delen:
  • Schriftelijke vaardigheden 2 (2 studiepunten)
  • Vlaamse Gebarentaal 2 (2 studiepunten)
  • Mondelinge vaardigheden 2 (2 studiepunten)
De samenstelling van dit opleidingsonderdeel kan door de student gekozen worden.
Er moet voor 4,00 studiepunten aan delen van het opleidingsonderdeel gekozen worden.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?
Schriftelijke vaardigheden 2op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Vlaamse Gebarentaal 2op 20 (tot op een geheel getal)Nee
Mondelinge vaardigheden 2op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Chiers Carole, Clinckspoor Roosje, François Roosmarijn, Horvath Myriam, Minjauw Veerle, Rijckaert Jorn, Schuddinck Nele, Van Ranst Nancy
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3 + Semester 4

Omschrijving Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Schriftelijke vaardigheden 2
In Schriftelijke vaardigheden 2 past de student de spellings-, grammaticaregels en taalzorgitems die in Schriftelijke vaardigheden 1 aan bod kwamen, toe bij het schrijven van enerzijds beroepsproducten en anderzijds het schrijven van een abstract en een werkstuk binnen WOEBH. Bovendien gebruikt hij daarbij de standaardtaal.

Tijdens het eerste semester zal de focus liggen op het werken aan beroepsproducten. De student leert op een professionele manier communiceren in verslagen in een heldere, gepaste taal.

Tijdens het tweede semester ligt de focus eerder op het wetenschappelijk schrijven. De student leert in vlotte, heldere taal een abstract te schrijven van een wetenschappelijk artikel en een inleiding op de bachelorproef.
Vlaamse Gebarentaal 2
• Theoretische aspecten van Vlaamse Gebarentaal kennen
• Grammaticale aspecten van Vlaamse Gebarentaal beheersen zoals: tijdsaanduiding, classifiers, mimiek bij verschillende zinstypes, meervoud, en eenvoudige woordvolgorde in VGT.
• Lexicon, vooral in context van doofheid, zorg en audiologie
• Leren visueel communiceren met dove baby's, kinderen en volwassenen
• Dovencultuur: plaats van doof persoon in de doven- en horende maatschappij, welke organisaties en aanbod er allemaal bestaan voor doven en waar men terecht kan komen of naar kan verwijzen
Mondelinge vaardigheden 2

In de leereenheid mondelinge taalvaardigheden 2 vervolmaakt de student zijn spreekgedrag en zijn mondelinge taal. Hij is in staat om dialectvrij te spreken met een aangepaste spreektechniek (open en pittige articulatie). Hij kan alle klanken correct articuleren op tekstniveau en tijdens het spontaan spreken. Hij maakt in deze contexten ook gebruik van een aangepaste houding, een correcte adem-stemkoppeling, een voorwaartse stemplaatsing, voldoende resonans en een vaste steminzet. Hij kande para- en non-verbale communicatievaardigheden toepassen in tekst en spontaan spreken.

Hij oefent binnen de lessen MV2 volgende technieken:

• Ademhaling
  • Resonans
  • Glijtonen
  • Luidheidsoefeningen (met roeptechniek)
  • Vaste steminzet
  • Niet-habituele [r] - [R]

Van de student wordt verwacht dat hij de aangebrachte technieken ontwikkelt en zich eigen maakt. De aangeleerde vaardigheden moeten de student in staat moeten stellen om zijn eigen spreek- en stemgedrag te corrigeren en/of te optimaliseren. Van de student wordt daarnaast verwacht dat hij model kan staan tijdens de uitoefening van het beroep. De student moet de doelstellingen en de correcte demonstratie van de oefeningen en/of technieken in een eenvoudig, vlot en verzorgd taalgebruik kunnen overbrengen aan de groep, feedback kunnen geven en kunnen bijsturen. Observatie, beoordeling en bijsturing van medestudenten, onder leiding van de docent, behoort dus eveneens tot de leerdoelen.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De quotering van het samengestelde opleidingsonderdeel komt tot stand op basis van het berekenen van een gewogen gemiddelde van deelquoteringen, waarbij de reguliere afrondingsregels gehanteerd worden. Deze berekening wordt niet toegepast wanneer de student voor één van de leereenheden niet slaagt. Indien de student niet slaagt op één van de leereenheden, kan hij niet slagen op olodniveau.