Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Goethals Lien
Andere docenten: Clerckx Sanne, Schuddinck Nele
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0403 | Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Volgende inhouden komen binnen dit opleidingsonderdeel aan bod:
DEEL ALGEMENE ANATOMIE
- Anatomische basisbegrippen (vlakken, richtingen, doorsneden)
- De spier en het gewricht
- Het ademhalingsstelsel
- De schedel
DEEL GENETICA
- Erfelijkheidsleer (de wetten van Mendel, de rol van chromosomen)
- Toegepaste erfelijkheid (kruisingen, geslachtsgebonden erfelijkheid)
- Wijzigingen van de erfelijke aanleg
DEEL NEUROANATOMIE en - PATHOLOGIE
- Overzicht van het zenuwstelsel
- Craniale zenuwen
- Sensibiliteit
- Motoriek
- Hersenschors
- Bloedvoorziening van de hersenen
- Neuroanatomie van spraak en taal
- Medische beeldvorming
- Neuropathologie
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Het onderwijs gebeurt via interactieve hoorcolleges en een werkcollege aangevuld met lesopnames. Ook zelfstandig leren komt aan bod aan de hand van taken en een digitaal studiepakket. Op het einde van elke lessenreeks vindt een online vraagbaak plaats.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Schriftelijk | 50,00 | vooruitgeschoven examen na de herfstvakantie |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het examen is een schriftelijk examen bestaande uit MC-vragen.
Een eerste deel van het examen (eerste examenkans) gaat door buiten de reguliere examenperiode, na de herfstperiode. Wie later inschrijft, kan het deelexamen in een eerste examenkans afleggen als inhaalexamen in de reguliere examenperiode van januari.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren