Arteveldehogeschool

Afstudeerrichting:
    • Audiologie
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie als Anatomie, fysiologie en pathologie van gehoor en evenwicht
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Anatomie, fysiologie en pathologie van gehoor en evenwicht.
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Anatomie, fysiologie en pathologie van gehoor en evenwicht' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Clerckx Sanne
Andere docenten: Clinckspoor Roosje, Decoster Sofie, Deruddere Lotte
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0100In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven.LeerresultaatBS
LOA/0104Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

Anatomie en fysiologie van gehoor- en evenwichtsorganen:

- Perifeer gehoororgaan: uitwendig oor, middenoor en binnenoor
- Centraal gehoororgaan

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges10,00 uren
  • Duur: 6 weken
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie47,00 uren
  • Duur: 7 weken

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode buiten examenroosterSchriftelijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk100,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Het examen van de leereenheid Anatomie en Fysiologie zal opgebouwd zijn uit open vragen en meerkeuzevragen.
Dit geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.

Het examen voor de eerste examenperiode gaat door buiten de reguliere examenperiode, na de herfstperiode. Wie later inschrijft, kan het examen in een eerste examenkans afleggen als inhaalexamen in de reguliere examenperiode van januari.

De quotering van het samengestelde opleidingsonderdeel komt tot stand op basis van het berekenen van een gewogen gemiddelde van deelquoteringen, waarbij de reguliere afrondingsregels gehanteerd worden. Deze berekening wordt niet toegepast wanneer de student voor één van de leereenheden niet slaagt (score <10/20). Indien de student niet slaagt op één van de leereenheden, kan hij niet slagen op olodniveau.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren is noodzakelijk.