Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Audiologische praktijk: Hoortoestelaanpassing6199/10992/2223/1/39
Studiegids

Audiologische praktijk: Hoortoestelaanpassing

6199/10992/2223/1/39
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Audiologische praktijk: basisstage EN geslaagd voor Hoortoestelaanpassing bij kinderen EN geslaagd voor Hoortoestelaanpassing bij volwassenen EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Geslaagd of gedelibereerd voor alle opleidingsonderdelen van schijf 1.

Totale studietijd: 240,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 50,00
Totale kostprijs: € 50,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Clinckspoor Roosje
Andere docenten: De Bruyne Lieve, Franceus Jarle, Goderis Els, Hanssens Hilde, Maes Renate, Sinnaeve Sabine, Willems Melina
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0401Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0402Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0404Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0502Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0600Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid.LeerresultaatBS
LOA/0603Ondernemingszin tonenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0701Mondeling taalvaardig zijn.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0702Schriftelijk taalvaardig zijn.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0703Op een aangepaste manier communiceren in diverse situaties bij verschillende gesprekspartner.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0705Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0801Ethisch verantwoord handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0803Handelen binnen de lijnen van de wet- en regelgeving en de deontologie van het beroepLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0906Evidence-based attitude bezitten.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1100Volledig autonoom werken aan de eigen professionele identiteit door o.m. reflectie en levenslang leren.LeerresultaatBS
LOA/1101Reflecteren over en stimuleren van de persoonlijke ontwikkelingLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1102Reflecteren over en tonen van een professionele attitude (in functie van het studietraject en in functie van het beroep)Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1103Reflecteren over en stimuleren van de eigen professionele ontwikkelingLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1104Zelfsturing tonen in zijn ontwikkeling naar een sterke professionele identiteitLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1200Het beroep van logopedist of audioloog profileren in een breder maatschappelijk gegeven.LeerresultaatBS
LOA/1201Promoten van het beroep.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1202Informatie over de interventiedomeinen verspreiden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1300In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteitLeerresultaatBS
LOA/1302Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteemLeerdoel Autonoom-ComplexBS

Omschrijving Inhoud

Voor meer informatie wordt doorverwezen naar CANVAS: alle inhoudelijke info is terug te vinden in de stagegids "Audiologische praktijk".

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Medbook digitaal portfolioVerplicht€ 50,00
  • Medium: Internet
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges4,00 uren
Praktijk3,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd33,00 uren
Werkplekleren
Stage200,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
  • Opmerking: Het aantal uren is afhankelijk van hoe voor de student Audiologische praktijk: Basisstage was ingevuld (aantal uren, interventiedomein).

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Het aantal uren is afhankelijk van het individuele stagetraject en van gekozen interventiedomein(en) tijdens de basisstage.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie)60,00
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten40,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De evaluatie van Audiologische praktijk: hoortoestelaanpassing is gebaseerd op volgende principes:

- de evaluaties ingevuld door student, stagementor en stagebegeleider in Medbook vormen de basis voor de eindevaluatie
- de evaluatie van de stageopdrachten (score rapport) wordt verwerkt in de evaluatie in Medbook door de stagebegeleider.
- de student moet een voldoende halen voor elk van de CANMEDS-rollen waarbinnen ook minimale criteria gelden (zie stagegids en evaluatielijsten in Medbook)
- de eindscore is nooit een mathematische samenstelling van (indicatieve) deelscores.
- het toekennen van de eindscore gebeurt na intercollegiaal overleg en is gebaseerd op het beoordelingskader van Arteveldehogeschool (zie stagegids)


In de stagegids vindt de student alle afspraken omtrent evaluatie en scoring.


Bij een afgebroken stage:
- worden de competenties tijdens de reeds gepresteerde stage beoordeeld
- wordt een kans tot vervolgstage, een zogenaamd remediëringstraject aangeboden indien het organiseerbaar is binnen dezelfde examenperiode met maximale flexibiliteit en bepaalt de opleiding de duur en inhoud van de vervolgstage in functie van de evaluatie.

De student kan op het terugkommoment niet-geslaagden of na afspraak de verantwoording van de score voor het opleidingsonderdeel raadplegen bij de stageverantwoordelijken.


In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Elke afwezigheid die vooraf niet aangevraagd én goedgekeurd werd door de stagebegeleider moet gewettigd zijn.
Bij elke onverwachte afwezigheid wordt zo snel mogelijk de stageplaats (telefonisch) en de stagebegeleider (telefonisch of via mail) van de hogeschool verwittigd.
Bij afwezigheid door ziekte, wordt het originele ziektebriefje zo vlug mogelijk ingediend via Dinar > toepassingen > ziekteattesten. Een kopie van het ziektebriefje wordt bezorgd aan de stageplaats.
Bij ziekte wordt door de stageverantwoordelijken bepaald hoe een inhaalstage kan verlopen.