Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Bachelorproef4469/10992/2223/1/47
Studiegids

Bachelorproef

4469/10992/2223/1/47
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de podologie als Wetenschappelijk onderzoek: bachelorproef, afsluitend
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Wetenschappelijk onderzoek en evidence-based handelen.
Totale studietijd: 240,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van der Kelen Karolien
Andere docenten: Aerts Annelies, Bockstael Annelies, Desmet Liesbet, Van Vreckem Christel
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0702Schriftelijk taalvaardig zijn.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0705Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0901Probleemstelling formuleren conform de EBH-methodiek.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0902Wetenschappelijke bronnen zoeken.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0903Citeren van en refereren naar bronnen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0904Beoordelen van bronnen.Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1000Methodisch onderbouwd een bijdrage leveren aan logopedisch/ audiologisch wetenschappelijk onderzoek en hierover rapporteren.LeerresultaatBS
LOA/1001Theoretisch kader schetsen en probleemstelling formuleren (I)Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1002Een onderzoeksmethodologie beschrijven, beargumenteren en toepassen (M) Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1003Gegevens verwerken (R)Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1004Interpreteren van de eigen resultaten en conclusies trekken (D)Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1005Wetenschappelijk onderzoek rapporterenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1400Volledig autonoom aftoetsen van het eigen beroepsmatig handelen in een internationale context.LeerresultaatBS
LOA/1401Het eigen vakgebied in een internationale context kaderen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

BACHELORPROEF: De student kan zelfstandig en zelfsturend een bachelorproef product rond het gekozen onderwerp klaarstomen. De student draagt de verantwoordelijkheid over het proces en het product, maar kan zich beroepen op de begeleiding en feedback van minimaal 1 promotor. De student engageert zich om de betrokken promotor(en) op regelmatige tijdstippen te informeren over de stand van zaken en feedback te vragen op afgewerkte deelstukken. De student moet het afgewerkt product ook aantrekkelijk en kernachtig kunnen pitchen voor publiek (promotoren, lesgevers, medestudenten en andere genodigden).

WETENSCHAPPELIJKE POSTER: De student kan een passende gelamineerde poster (A1 formaat) van de bachelorproef opmaken, waarbij er een duidelijk evenwicht wordt bewaard tussen een correct informatieve stijl en een aantrekkelijke lay-out. Op de posterbeurs kan de student eventuele (inhoudelijke) vragen van genodigden correct en professioneel beantwoorden.

DIEPGAAND INTERVIEW: De student begrijpt en beheerst de inhoud van zijn/haar bachelorproef en moet dit bewijzen in een inhoudelijke rapportering/ondervraging bij de betrokken promotor(en). De student kan diepgaande inhoudelijke vragen die verband houden met het bachelorproefonderwerp correct en gestructureerd beantwoorden. De student kan ook gerelateerde kennis uit verbandhoudende opleidingsonderdelen op het bachelorproefonderwerp toepassen.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges8,00 uren
  • Duur: 1 academiejaar
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd230,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De bachelorproef is een opgelegd werkstuk waarin een onderdeel van de beroepsuitvoering grondig wordt uitgediept en kritisch wordt besproken. Ook psychologische, sociale, organisatorische, ethische, juridische of maatschappelijke aspecten van de zorgverlening kunnen het onderwerp zijn van de bachelorproef. Naast de bachelorproef als product, wordt de student ook verondersteld om een wetenschappelijke poster te maken van zijn bachelorproefonderwerp en de bachelorproef aantrekkelijk te pitchen en zijn/haar inhoudelijke kennis over het onderwerp te bewijzen in een diepte-ondervraging. Alle opdrachten binnen dit opleidingsonderdeel worden bij de start duidelijk geduid, maar voor het overige moeten de studenten in dit opleidingsonderdeel vooral zelfstandig/zelfsturend aan de slag.

Het gekozen bachelorproefonderwerp uit 'Wetenschappelijk onderzoek en evidence-based handelen' (WOEBH) in 2e schijf wordt meegenomen naar dit vervolgopleidingsonderdeel Bachelorproef' in de derde schijf. De student kan geen aanspraak blijven maken op dit onderwerp bij niet slagen op het opleidingsonderdeel WOEBH.

De student kan enkel van bachelorproefonderwerp veranderen omwille van een gegronde schriftelijk gemotiveerde reden, bij de start van het volgend academiejaar (dus vanaf september). De betrokken promotoren en de verantwoordelijke bachelorproef zullen zich hierover buigen en oordelen over de relevantie en echtheid van de aangehaalde reden op basis waarvan zij de onderwerpverandering kunnen aanvaarden of verwerpen. De student formuleert zelf een voorstel naar een nieuw alternatief onderwerp indien er geen onderwerpkeuzes meer resten uit de ooit aangeboden keuzelijst. Indien alle onderwerpen uitgeput zijn en er geen geschikt onderwerp door de student zelf aangereikt wordt, kan de student kiezen uit de nieuwe keuzelijst in december/februari van het lopende academiejaar met mogelijke trajectverlenging tot gevolg.

De student verbindt zich ertoe om het toegewezen bachelorproefonderwerp af te ronden binnen twee academiejaren. Na twee jaar wordt het onderwerp geacht niet meer relevant te zijn. De student dient in dit geval een nieuw onderwerp te kiezen met trajectverlenging tot gevolg.

De betrokken promotor(en) kan (kunnen) een verandering van onderwerp door de student(en) eisen met eventuele trajectverlenging voor de student(en) als gevolg indien :
- de vooropgestelde credits of voorwaarden voor dit onderwerp door de student(en) niet behaald of ingelost werden
- de relevantie van het onderwerp op de helling komt te staan ten gevolge van een té lang aanslepend proces van de student(en)
- de promotoren de samenwerking wensen stop te zetten owv. bvb. de moeilijke samenwerking met de student(en) en/of het verdwijnen van de relevantie van het onderwerp.
- de student geen enkele interesse of inzet toont tijdens het proces en zich niet aan de afspraken houdt.

De onderwijsorganisatie en evaluatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en er zodoende andere onderwijs- en evaluatievormen moeten gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste of tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling30,00
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie10,00
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten60,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Bij de eindevaluatie worden zowel het proces, het product en de poster, de pitch en de diepteondervraging geëvalueerd.

30% mondeling = 10% pitch + 20% diepte-interview

10% observatie = 10% proces

60% rapporten = 50% product + 10% poster

ALLE onderdelen moeten afgelegd worden om voor dit opleidingsonderdeel te kunnen slagen. De student kan NIET autonoom beslissen om 1 of meerdere onderdelen niet af te leggen want dit leidt onherroepelijk tot een tekortscore voor het volledige opleidingsonderdeel.

Je kan de Bachelorproef alleen maar in de januari-zittijd indienen en voorstellen als je ook kan afstuderen in januari.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheid wettigen is verplicht in geval van activiteiten op afspraak en/of met evaluatie.