Arteveldehogeschool

• Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Ondernemen en innoveren in audiologie.
Studieomvang: 3 studiepunten
Totale studietijd: 62,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Ondernemen en innoveren in audiologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Hanssens Hilde
Andere docenten: De Neve Tom, Kerkhofs Kristin, Maes Renate
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0600Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid.LeerresultaatBS
LOA/0601Een duurzaam ondernemingsplan opstellenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0602Een efficiënte en correcte beroepsadministratie voerenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0603Ondernemingszin tonenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0803Handelen binnen de lijnen van de wet- en regelgeving en de deontologie van het beroepLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1200Het beroep van logopedist of audioloog profileren in een breder maatschappelijk gegeven.LeerresultaatBS
LOA/1201Promoten van het beroep.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1202Informatie over de interventiedomeinen verspreiden.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

In 'Bedrijfsmanagement' wordt de student geconfronteerd met zijn rol als ondernemer en innovator.

De student maakt kennis met basiselementen uit de (sociale) wetgeving en meer bepaald het sociaal statuut van een zelfstandig ondernemer. De student krijgt de ethische en deontologische code aangereikt en dient die toe te passen op casussen.

De student leert hoe hij een ondernemingsplan dient op te stellen bij het opstarten van een eigen onderneming.

De student maakt kennis met de principes van motiverende gespreksvoering.

De student krijgt inzicht in de opbouw van de kostprijs van hoortoestellen en -hulpmiddelen en de daarbij horende service.

De student leert de cliënt inschatten en hoe de cliënt jou leest en leert hoe hij de cliënt kan begeleiden in het aanpassingsproces. Daarnaast wordt de student geïnitieerd in communiceren met de cliënt over onderzoeksresultaten, mogelijkheden van hoortoestellen en oplossingen voor de cliënt. Hij positioneert zichzelf daarbij in de markt en leert ook daarover gepast communiceren met de cliënt.

De student wordt handvaten aangereikt rond het communiceren over zichzelf buiten de praktijk.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges24,00 uren
Praktijk8,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd30,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Het deelolod 'Bedrijfsmanagement' bestaat voornamelijk uit hoorcolleges.

Voor het opmaken van het ondernemingsplan worden enkele practica georganiseerd waarin studenten in groep aan hun examentaak kunnen werken en begeleid worden.

Rond ethiek en deontologie worden naast de hoorcolleges ook werkcolleges georganiseerd waarin casussen interactief besproken worden.

De onderwijs- en evaluatieorganisatie zal verlopen zoals op de ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten worden genomen ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00De opdracht omvat het opstellen van een ondernemingsplan binnen het domein audiologie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk100,00De opdracht omvat het opstellen of het herwerken van een ondernemingsplan binnen het domein audiologie.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:

De student wordt beoordeeld op een werkstuk: het opmaken van een ondernemingsplan binnen het audiologisch werkveld. Het laattijdig of onvolledig indienen resulteert in 0/20.

Het gaat om een groepsopdracht. De samenstelling van de groepen wordt vastgelegd bij de start van de lessenreeks en behouden.

Tweede examenkans:

De student wordt beoordeeld op een (herwerkte versie) van een werkstuk: het opmaken van een ondernemingsplan binnen het audiologisch werkveld. Het laattijdig of onvolledig indienen resulteert in 0/20.

Bij het herwerken van het werkstuk wordt ook beoordeeld in hoeverre de gegeven feedback na de eerste examenkans wordt meegenomen. In overleg met de docenten kunnen in functie van de 2de examenkans groepssamenstellingen gewijzigd worden.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheden bij practica moeten gewettigd worden.