Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
geslaagd voor Inleiding op de hoortoestelaanpassing.
Indien de student in het bezit is van een diploma bachelor of master in de logopedie, vervalt de volgtijdelijkheid met Inleiding op de hoortoestelaanpassing.
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Neve Tom
Andere docenten: De Bruyne Lieve, Ketels Herman
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0302 | Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0303 | Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0401 | Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0402 | Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0403 | Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
- De student verwerft inzichten in de hoortoestelaanpassing - De student kan de handelingen in functie van de aanpassing (maken van afdrukken- programmeren van hoortoestellen - correcties uitvoeren aan oorstukken - technische metingen met hoortoestellen) uitvoeren - De student kan een casuïstiek rond hoortoestelaanpassing bij een volwassene uitwerken.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 90,00 | |
eerste examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | De practica kunnen enkel afgelegd worden in de eerste examenperiode (buiten het examenrooster). Practica zijn daarbuiten praktisch niet te organiseren vandaar dat de beoordeling na de eerste examenperiode volledig op het mondeling examen gebeurt (theorie en casuïstiek). |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De inhoud van de hoorcolleges wordt bevraagd onder de vorm van een mondeling examen.
De beoordeling van de practica gebeurt op basis van 3 opdrachten onder het Canvas platform. Deze opdrachten worden op het einde van het betreffende practicum, tijdens een daartoe voorzien moment, opgelost en digitaal ingediend op het platform.
> Opdracht 1: Oorstukken en NOAH: opdracht op 4 punten
> Opdracht 2: Introductie in REM metingen en integratie theorie in HT software: opdracht op 4 punten
> Opdracht 3: REM- en HITmetingen: opdracht op 2 punten
Deze 3 opdrachten tellen voor 10 van de 100 punten in 1e zittijd. De aanwezigheid van de student tijdens alle practica is verplicht.
Voor het onderdeel casuïstiek zullen de studenten tijdens het mondeling examen bevraagd worden aan de hand van het bespreken van een casus (analoog aan de lessen). Deze casuïstiek neemt 50/100 punten in rekening, het theoretisch deel 40/100 punten.
Practica zijn niet te organiseren in een 2e zittijd. Tijdens een herkansing zal enkel het theoretisch deel en de casus bevraagd worden in een verhouding 60/100 casus en 40/100 theoretisch deel.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren