Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Hoortoestelaanpassing bij volwassenen2848/10992/2223/1/61
Studiegids

Hoortoestelaanpassing bij volwassenen

2848/10992/2223/1/61
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Inleiding op de hoortoestelaanpassing.

Indien de student in het bezit is van een diploma bachelor of master in de logopedie, vervalt de volgtijdelijkheid met Inleiding op de hoortoestelaanpassing.
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: De Neve Tom
Andere docenten: De Bruyne Lieve, Ketels Herman
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0401Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0402Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0403Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0404Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

- De student verwerft inzichten in de hoortoestelaanpassing - De student kan de handelingen in functie van de aanpassing (maken van afdrukken- programmeren van hoortoestellen - correcties uitvoeren aan oorstukken - technische metingen met hoortoestellen) uitvoeren - De student kan een casuïstiek rond hoortoestelaanpassing bij een volwassene uitwerken.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges39,00 uren
  • Duur: semester
  • Opmerking: De hoor- en werkcolleges worden in hybride vorm georganiseerd. Activiteiten in zelfstudie en op campus wisselen elkaar af. De studenten vinden alle info over het te volgen leerpad op CANVAS.
Practica27,00 uren
  • Duur: semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie120,00 uren
  • Duur: semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
eerste examenperiode binnen examenroosterMondeling90,00
eerste examenperiode buiten examenroosterRapporten10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling100,00De practica kunnen enkel afgelegd worden in de eerste examenperiode (buiten het examenrooster). Practica zijn daarbuiten praktisch niet te organiseren vandaar dat de beoordeling na de eerste examenperiode volledig op het mondeling examen gebeurt (theorie en casuïstiek).

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De inhoud van de hoorcolleges wordt bevraagd onder de vorm van een mondeling examen.

De beoordeling van de practica gebeurt op basis van 3 opdrachten onder het Canvas platform. Deze opdrachten worden op het einde van het betreffende practicum, tijdens een daartoe voorzien moment, opgelost en digitaal ingediend op het platform.

> Opdracht 1: Oorstukken en NOAH: opdracht op 4 punten

> Opdracht 2: Introductie in REM metingen en integratie theorie in HT software: opdracht op 4 punten

> Opdracht 3: REM- en HITmetingen: opdracht op 2 punten

Deze 3 opdrachten tellen voor 10 van de 100 punten in 1e zittijd. De aanwezigheid van de student tijdens alle practica is verplicht.

Voor het onderdeel casuïstiek zullen de studenten tijdens het mondeling examen bevraagd worden aan de hand van het bespreken van een casus (analoog aan de lessen). Deze casuïstiek neemt 50/100 punten in rekening, het theoretisch deel 40/100 punten. 

Practica zijn niet te organiseren in een 2e zittijd. Tijdens een herkansing zal enkel het theoretisch deel en de casus bevraagd worden in een verhouding 60/100 casus en 40/100 theoretisch deel.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren