Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
simultaan te volgen met Klinische audiometrie bij volwassenen OF geslaagd voor Klinische audiometrie bij volwassenen.
Totale studietijd: 81,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 10,00
Totale kostprijs: € 10,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Kerkhofs Kristin
Andere docenten: Clerckx Sanne
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0501 | Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0502 | Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0503 | Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
Het verwerven van inzicht en vaardigheden in de specifieke audiometrie bij jonge kinderen (zowel de subjectieve als objectieve testen). Een correcte onderzoeksbatterij kunnen samenstellen i.f.v. de ontwikkelingsleeftijd van het kind. Correct interpreteren van de bekomen onderzoeksresultaten. De specifieke subjectieve testen kunnen afnemen. Casussen en videomateriaal komen hierbij aan bod.
INLEIDING: Auditieve ontwikkeling en screening i.f.v. Klinisch onderzoek bij kinderen
HET AUDIOLOGISCH ONDERZOEK
1 De OBJECTIEVE onderzoeksbatterij
1.1 Otoscopie
1.2 Impedantiemetrie
- Tympanometrie
- Stapediusreflexmeting
1.3 Otoakoestische emissies
- Transiënt Geëvokeerde Otoakoestische Emissies (TEOAE)
- Distortie Product Otoakoestische Emissies (DPOAE)
1.4 BERA
1.5 ASSR
1.6 TOEPASSINGEN
2 De SUBJECTIEVE gedragsaudiometrische onderzoeken
2.2 Behavioural Observation Audiometry (BOA)
2.3 Visual Reinforcement Audiometry (VRA)
2.4 Conditioned Play Audiometry (CPA)
2.5 TLA
2.7 Aanvullend testmateriaal
- TIKA (Test voor Informele Kinderaudiometrie)
- KLAS-test (Kleuters Auditief Screenen) 79
- M-FAST (multi Frequency Animal Sound Test) 80
2.8 TOEPASSINGEN
3 Onderzoek van de SPRAAKPERCEPTIE en het SPRAAKVERSTAAN
3.1 Auditieve performantietesten:
- A§E® (Auditory Speech Sound Evaluation)
- LING 6 SOUND
3.2 Pediatrische vocale audiometrie
- Erber 12
- Göttinger I en II
- Lilliput
- NVA
- LINT
- LIST
CASUSSEN
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 80,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 4,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 16,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
EERSTE EXAMENKANS
Binnen het examenrooster zal een mondeling examen ingepland worden. Dit examen bestaat enerzijds uit het bevragen van de (theoretische) kennis en inzicht in de testbatterij en anderzijds uit het uitwerken en bespreken van een casus.
Buiten de examenperiode:
- de student wordt schriftelijk geëvalueerd bij volgende opdrachten: indienen LittlEARS-vragenlijst, invullen onlinetoets in het kader van kinderaudiometrie en indienen rapport aansluitend op practicum in De Poolster.
- de student wordt geëvalueerd via observatie bij practica (evaluatie door medestudenten, docenten en ouders)
Inhoud practicum: Tijdens het practicum in De Poolster dienen de gedragsaudiometrische testen (VRA en CPA) in combinatie met otoscopie en tympanometrie afgenomen te worden bij kinderen tussen 6 m en 5 jaar. Hiervan wordt een rapport geschreven dat op de dag van het practicum dient afgegeven te worden. De aanwezigheid van de student tijdens deze practica is verplicht. Deze practica zijn leerkansen en de kennis en vaardigheden die hier aangebracht worden zullen de studenten helpen bij het afleggen van het mondelinge examen. De practica kunnen niet ingehaald worden. Ter voorbereiding van het practicum wordt een video bekeken met een bijhorende toets. Aansluitend op het practicummoment wordt de student geëvalueerd via assessmentformulieren door medestudenten, docenten en ouders.
Het laattijdig indienen van een opdracht (zonder gewettigde reden) resulteert in een 0-score voor deze opdrachten. (Dit geldt voor volgende opdrachten: LittLEARS hoorvragenlijst, Online-toets en rapport practicum).
TWEEDE EXAMENKANS
Binnen het examenrooster zal een mondeling examen ingepland worden. Dit examen bestaat uit het bevragen van de (theoretische) kennis en het uitwerken en bespreken van een casus.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Aanwezigheid op het practicum en werkcollege is verplicht. Indien de student afwezig is, dient de desbetreffende docent zo snel mogelijk verwittigd te worden. Afwezigheid dient gerechtvaardigd te worden met een officieel doktersattest.