Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
geslaagd of gedelibereerd voor Gehoor: assessment EN geslaagd voor Inleiding op de klinische audiologie.
Indien de student in het bezit is van een diploma bachelor of master in de logopedie, vervalt de volgtijdelijkheid met Inleiding op de klinische audiologie.
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Melina
Andere docenten: Clerckx Sanne, Deruddere Lotte, Sinnaeve Sabine, Van der Kelen Karolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0100 | In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven. | Leerresultaat | BS |
LOA/0101 | Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0102 | Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0103 | Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0501 | Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0503 | Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0705 | Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden de verschillende klinisch audiometrische testen verder uitgediept. Daarnaast komen er nog een aantal nieuwe audiometrische onderzoeken aan bod. De studenten leren op een juiste manier om te gaan met audiometrische apparatuur, deze juist in te stellen om zo de verschillende audiometrische onderzoeken correct af te nemen. Ook leren ze de resultaten te interpreteren, besluiten te trekken uit de onderzoeksgegevens, en deze op de correcte manier te rapporteren. De student kan een correcte onderzoeksbatterij samenstellen naargelang de problemen en noden van de patient.
De student kan binnen een casus de te verwachte testresultaten beschrijven, en dit bij verschillende oorpathologieen.
De student verwerft kennis en vaardigheden rond de volgende klinisch audiometrische testen: toonaudiometrie (inclusief de techniek van maskeren), spraakaudiometrie, stemvorkproeven, impedantiemetrie, auditief geevokeerde potentialen, otoakoestische emissies, supraliminaire testen, tubafunctietesten, tinnitustesten, hoogfrequentaudiometrie, Stenger-test.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
- De evaluatie gebeurt tijdens een mondeling examen, waar de theoretische kennis bevraagd wordt en een casus uitgewerkt en besproken wordt.
- Het indienen en presenteren van de casus, volgens afgesproken richtlijnen, tegen de vooropgestelde datum is verplicht.
- De aanwezigheid van de student tijdens de voorbereidingsles op de practica KLIN V en de practica KLIN V zelf is verplicht. Het voorbereiden van de practica, volgens afgesproken richtlijnen, tegen het eerst practicum KLIN V is verplicht. Het correct invullen van de praktijkbundel en het voorleggen ervan aan de verantwoordelijke lesgever tijdens de practica KLIN V, dit volgens afgesproken richtlijnen, is verplicht.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid tijdens de practica dienen gewettigd te worden.