Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Mondelinge en schriftelijke vaardigheden 119521/10992/2223/2/08
Studiegids

Mondelinge en schriftelijke vaardigheden 1

19521/10992/2223/2/08
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
    • Logopedie
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Keuzesamengesteld opleidingsonderdeel

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 160,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel kan bestaan uit volgende delen:
  • Mondelinge vaardigheden 1 (2 studiepunten)
  • Schriftelijke vaardigheden 1 (2 studiepunten)
  • Vlaamse gebarentaal 1 (2 studiepunten)
De samenstelling van dit opleidingsonderdeel kan door de student gekozen worden.
Er moet voor 4,00 studiepunten aan delen van het opleidingsonderdeel gekozen worden.
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?
Mondelinge vaardigheden 1op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Schriftelijke vaardigheden 1op 20 (tot op een geheel getal)Ja
Vlaamse gebarentaal 1op 20 (tot op een geheel getal)Nee
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Carnewal Sofie, Chiers Carole, Clinckspoor Roosje, François Roosmarijn, Holvoet Kathy, Minjauw Veerle, Rijckaert Jorn, Schuddinck Nele, Sinnaeve Sabine, Van Vreckem Christel, Wittevrongel Shana
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2

Omschrijving Inhoud

Mondelinge en schriftelijke vaardigheden 1
Dit opleidingsonderdeel (OLOD) bestaat uit leereenheden.
De inhoud van dit OLOD staat vermeld op de ECTS fiches van de leereenheden.

Delen van het opleidingsonderdeel:
Mondelinge vaardigheden 1

In de leereenheid mondelinge vaardigheden 1 vervolmaakt de student zijn spreekgedrag en zijn mondelinge omgangstaal. Hij is in staat om dialectvrij te spreken. Hij kan alle klanken correct articuleren, dit op tekstniveau en in spontaan spreken. Hij maakt optimaal gebruik van klein en groot mechanisme. Het accent ligt op het corrigeren en optimaliseren van de eigen articulatievaardigheden via:
- Oefeningen op vorming van klinkers, medeklinkers en tweeklanken, gekoppeld aan mondmotorische oefeningen.
- Oefeningen voor groot mechanisme (kaakval)
- Oefeningen voor klein mechanisme (pittigheid)
- Oefeningen op de niet-habituele [r]/[R] op klank-, syllabe- en woordniveau.
-  Oefeningen op para- en non-verbale communicatie 

Schriftelijke vaardigheden 1

In Schriftelijke vaardigheden 1 frist de student de spellings- en grammaticaregels op, traint hij in zich in e-mailcommunicatie en focust hij op de standaardtaal. 

Deel spelling: Een foutloze spelling is belangrijk als logopedist en audioloog. In SV hechten we veel belang aan correcte werkwoordspelling en aan de spelling van woorden die vaak in verslagen voorkomen. Daarnaast is de attitude om de juiste schrijfwijze op te zoeken belangrijk. Om je een zicht te geven op je spellingvaardigheden word je in het begin van het academiejaar gescreend en krijg je feedback op je resultaat. Op die manier kan je gericht oefenen op de regels die je nog onvoldoende beheerst.

Deel grammatica: Het is belangrijk dat je woordsoorten en zinsdelen kan benoemen.

Deel e-mailcommunicatie: Je leert op een professionele manier communiceren per mail in een heldere, gepaste taal.

Deel taalzorg: Je leert hulpmiddelen rond taaladvies gebruiken en je maakt kennis met de standaardtaal. Je studeert een aantal taalzorgitems in.

Vlaamse gebarentaal 1
• Theoretische aspecten van Vlaamse Gebarentaal kennen
• Grammaticale aspecten van Vlaamse Gebarentaal beheersen zoals: tijdsaanduiding, classifiers, mimiek bij verschillende zinstypes, meervoud, en eenvoudige woordvolgorde in VGT.
• Lexicon, vooral in context van doofheid, zorg en audiologie
• Leren visueel communiceren met dove baby's, kinderen en volwassenen
• Dovencultuur: plaats van doof persoon in de doven- en horende maatschappij, welke organisaties en aanbod er allemaal bestaan voor doven en waar men terecht kan komen of naar kan verwijzen

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De quotering van het samengestelde opleidingsonderdeel komt tot stand op basis van het berekenen van een gewogen gemiddelde van deelquoteringen, waarbij de reguliere afrondingsregels gehanteerd worden. Deze berekening wordt niet toegepast wanneer de student voor één van de leereenheden niet slaagt. Indien de student niet slaagt op één van de leereenheden, kan hij niet slagen op olodniveau.