Arteveldehogeschool

Afstudeerrichting:
    • Audiologie
    • Logopedie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Mondelinge en schriftelijke vaardigheden 1.
Studieomvang: 2 studiepunten
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Mondelinge en schriftelijke vaardigheden 1' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Schuddinck Nele
Andere docenten: Carnewal Sofie, Sinnaeve Sabine, Van Vreckem Christel, Wittevrongel Shana
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0702Schriftelijk taalvaardig zijn.Leerdoel ElementairBS
LOA/0705Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen.Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

In Schriftelijke vaardigheden 1 frist de student de spellings- en grammaticaregels op, traint hij in zich in e-mailcommunicatie en focust hij op de standaardtaal.

Deel spelling: Een foutloze spelling is belangrijk als logopedist en audioloog. In SV hechten we veel belang aan correcte werkwoordspelling en aan de spelling van woorden die vaak in verslagen voorkomen. Daarnaast is de attitude om de juiste schrijfwijze op te zoeken belangrijk. Om je een zicht te geven op je spellingvaardigheden word je in het begin van het academiejaar gescreend en krijg je feedback op je resultaat. Op die manier kan je gericht oefenen op de regels die je nog onvoldoende beheerst.

Deel grammatica: Het is belangrijk dat je woordsoorten en zinsdelen kan benoemen.

Deel e-mailcommunicatie: Je leert op een professionele manier communiceren per mail in een heldere, gepaste taal.

Deel taalzorg: Je leert hulpmiddelen rond taaladvies gebruiken en je maakt kennis met de standaardtaal. Je studeert een aantal taalzorgitems in.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Fris je grammatica opVerplicht
  • Auteur: Daniëlle De Smet & Liesbet De Vuyst
  • Uitgever: Academia Press
  • Editie: 2020
  • ISBN-nr: 978-94-014-6281-5
  • Medium: Papier
  • In voorraad
Cursusteksten
Schriftelijke vaardigheden 1Verplicht
  • Auteur: Nele Schuddinck
  • Uitgever: Arteveldehogeschool
  • Niet in voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Digitaal platform HogeschooltaalVerplicht
  • Uitgever: Noordhoff Uitgevers
  • In voorraad
Studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges22,00 uren
  • Omschrijving: practica
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd6,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie32,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk20,00
eerste of tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00De student legt verschillende examenonderdelen af: in december grammatica (20%) en dictee (40%); in juni taalzorg (20%) en dictee (40%, maar alleen die studenten die in december minder dan 16/20 op dictee halen).

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00
derde examenperiode binnen examenroosterWerkstuk20,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De student legt verschillende examenonderdelen af: dictee, e-mail, grammatica en taalzorg. Dictee staat op 40% van het puntentotaal, de overige onderdelen elk op 20%.

De eindscore is niet altijd de mathematische optelsom van de scores op de verschillende onderdelen. Zo gelden de volgende voorwaarden:

-de student moet minstens een 10/20 halen voor zijn dictee;

-de student moet minstens een 10/20 halen voor zijn e-mailopdracht.

Indien niet aan één of meerdere van deze voorwaarden voldaan is, kan de student niet slagen voor deze leereenheid.

Het examen grammatica en het eerste examen dictee vinden plaats in december. Wie 16/20 of meer heeft voor dit dictee, legt in de tweede examenperiode geen dictee meer af en behoudt de score van dit dictee. Wie minder dan 16/20 haalt op het dictee krijgt een tweede kans in de tweede examenperiode, tegelijk met het examen taalzorg. Het is deze laatste score op het dictee die telt voor de berekening van de score op de leereenheid. De student dient buiten de examenperiode een e-mail in.

De quotering van het samengestelde opleidingsonderdeel komt tot stand op basis van het berekenen van een gewogen gemiddelde van deelquoteringen, waarbij de reguliere afrondingsregels gehanteerd worden. Deze berekening wordt niet toegepast wanneer de student voor één van de leereenheden niet slaagt. Indien de student niet slaagt op één van de leereenheden, kan hij niet slagen op olodniveau.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren