Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Revalidatie van gehoor21287/10992/2223/1/17
Studiegids

Revalidatie van gehoor

21287/10992/2223/1/17
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

geslaagd voor Inleiding op de gehoorrevalidatie.
Totale studietijd: 79,50 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Franceus Jarle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0404Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0502Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

In dit OLOD verdiepen we de inhouden uit het olod ‘inleiding in gehoorrevalidatie’ (schijf 1). De nadruk wordt gelegd op het verwerven van vaardigheden die de audioloog nodig heeft om de cliënt met gehoorverlies en het ruime cliëntsysteem zo optimaal mogelijk te begeleiden. 

In het olod 'klinisch redeneren - hoortoestelaanpassing' (schijf 3) worden deze inhouden geïntegreerd binnen de hoortoestelaanpassing.



Enkele leerinhouden die aan bod komen binnen dit OLOD:

- Verificatie en validatie van auditieve correctie

- Aanvullende testen, complementair aan de audiologische testbatterij, bij kinderen

- Integrale casussen bij verschillende leeftijden (kind, volwassene) en verschillende types van auditieve correctie (hoortoestellen, CI)

- Voorbereiden en geven van sessies 'begeleiding' aan kinderen en volwassenen

- ...

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Gehoorverlies bij kinderenVerplicht
  • Auteur: Martine de Smit, Kristin Kerkhofs, Bianka Vandaele, Jarle Franceus
  • ISBN-nr: 978-94-637-9803-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit studiemateriaal wordt ook gebruikt in andere olods en schijven.
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal via CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges6,00 uren
Praktijk13,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd15,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd5,50 uren
  • Opmerking: Combinatie van evaluaties binnen en buiten examenperiode
Zelfstudie
Zelfstudie40,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

In dit OLOD worden verschillende les- en werkvormen gecombineerd. Er worden zowel hoor- en werkcolleges als practica gepland.

Er wordt verwacht van studenten dat ze alle voorbereidende taken maken zodat tijdens de practica de inhouden dieper en inzichtelijker verwerkt kunnen worden.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00
tweede examenperiode buiten examenroosterMondeling15,00Voorstelling van de werkstukken (buiten de examenperiode)
tweede examenperiode buiten examenroosterObservatie15,00Peer-assessment + observatie tijdens het practicum met kinderen
tweede examenperiode buiten examenroosterWerkstuk20,00Posters (sessie kinderen en volwassenen)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling50,00Inhouden die bij de eerste examenkans via het rapport en observatie werden beoordeeld.
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

1e examenkans
De beoordeling buiten de examenperiode bestaat uit:

- Groepstaak omtrent begeleiding bij volwassenen (gekoppeld aan poster met mondelinge presentatie)

- Groepstaak omtrent begeleiding bij kinderen (gekoppeld aan poster met mondelinge presentatie)

- Peer-assessment: Elke student vult een assessment in voor elke andere student uit zijn groep

Tijdens de inleidende les wordt de beoordeling uitgelegd.

 

2e examenkans
Tijdens de derde examenperiode kan geen groepstaak georganiseerd worden. De inhouden die via het werkstuk en via observatie werden beoordeeld zullen tijdens de derde examenperiode bevraagd worden aan de hand van een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS

Afwezigheid wettigen

Aanwezigheid is verplicht tijdens:

- Practicum met kinderen

- Voorstelling van de werkstukken