Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Inleiding op de klinische audiologie17896/10992/2223/1/19
Studiegids

Inleiding op de klinische audiologie

17896/10992/2223/1/19
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Willems Melina
Andere docenten: Clerckx Sanne, De Bruyne Lieve, Deruddere Lotte, Sinnaeve Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0100In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven.LeerresultaatBS
LOA/0101Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0102Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0103Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0104Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0600Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid.LeerresultaatBS
LOA/0601Een duurzaam ondernemingsplan opstellenLeerdoel ElementairBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0703Op een aangepaste manier communiceren in diverse situaties bij verschillende gesprekspartner.Leerdoel ElementairBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel ElementairBS
LOA/0705Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen.Leerdoel ElementairBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel ElementairBS
LOA/1400Volledig autonoom aftoetsen van het eigen beroepsmatig handelen in een internationale context.LeerresultaatBS
LOA/1401Het eigen vakgebied in een internationale context kaderen.Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

De student heeft kennis rond:

- gehoorscreening: richtlijnen, follow-up, rapportering, bestaande gehoorscreeningprogramma's, resultaten na gehoorscreening. De student kan deze kennis aanwenden om kritisch te kijken naar bestaande programma's en het opstellen van een screeningsprogramma;

- hygiëne en onderhoud binnen de audiologie, ter preventie van infectieverspreiding;

- otoscopie: doel, correcte afname en herkennen van otoscopische beelden; 

- de correcte afname van een tonaal audiogram met inbegrip van maskeren;

- stemvorkproeven: doel, correcte afname, mogelijke resultaten en interpretatie.

De student heeft inzicht in:

- de te verwachten testresultaten bij verschillende oorpathologieën, aan de hand van een casus. Deze kunnen ze voorspellen door inzicht te hebben in zowel pathologie van het gehoor en evenwicht als in klinische audiometrie;

- de basisprincipes van rhinomanometire, allergie en allergietesten;

- het veilig afnemen van otoscopie binnen de audiologische praktijk.

De student kan (onder begeleiding):

- toonaudiometrie met maskeren uitvoeren;

- otoscopie uitvoeren en beschrijven wat er wordt gezien;

- op een correcte manier handhygiëne toepassen;

- allergietesten en rhinomanometrie afnemen;

- audiometrische basistesten uitvoeren bij testpersonen;

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Gehoorverlies bij kinderenVerplicht
  • Auteur: Martine de Smit, Kristin Kerkhofs, Bianka Vandaele, Jarle Franceus
  • ISBN-nr: 978-94-637-9803-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Cursusteksten
Inleiding op de klinische audiologieVerplicht
  • Auteur: Willems, M.
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges40,00 uren
  • Locatie: Campus AHS
Praktijk8,00 uren
  • Omschrijving: 4 uren praktijk maskeren + 4 uren praktijk gehoorscreening
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd1,00 uren
  • Omschrijving: Verslag praktijk gehoorscreening
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd5,50 uren
  • Omschrijving: 3,5u examen (voorbereiding en verslag praktijk maskeren) en 2u theoretisch examen (casus + gehoorscreening + hygiëne en onderhoud binnen de audiologie + otoscopie + theorie maskeren)
Zelfstudie
Zelfstudie65,50 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00Theorie + casus
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten25,00Maskeren
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten25,00Gehoorscreening: praktijk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten25,00Maskeren
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten25,00Gehoorscreening: praktijk (op basis van databank)
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00Theorie + casus

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:
Het theoretische luik van dit OLOD wordt schriftelijk geëvalueerd (50%), waarvan de helft van de punten op de uitwerking van een casus staat, en de andere helft van de punten (met giscorrectie) op een aantal stellingen die met goed of fout dienen beantwoord te worden en de theoretische bevraging van de maskeerregels.

Het praktische luik van dit OLOD wordt buiten de examenperiode geëvalueerd (50%), waarvan de helft van de punten op praktijk gehoorscreening, en de andere helft van de punten op het onderdeel praktijk maskeren. Maskeren bestaat uit een voorbereidingstaak, een mondeling evaluatiemoment en een verslag.

De aanwezigheid van de student tijdens de voorbereidingslessen, practica en de werkcolleges zijn verplicht.

Het verslag van de voorbereiding van het practicum maskeren (voorbereidingsles) en het indienen van het praktijkrapport gehoorscreening, tegen de vooropgestelde datum, is verplicht. In het geval dat de voorbereidingsles niet gevolgd wordt of het praktijkrapport niet ingediend wordt (zonder gewettigde afwezigheid), wordt er voor dit opleidingsonderdeel geen creditbewijs afgeleverd. De voorbereidingslessen en practica worden, omwille van praktische redenen, slechts één keer georganiseerd.

Het laattijdig indienen van het werkstuk tot maximaal 5 dagen na de deadline (zonder gewettigde reden) resulteert in 0/20 voor dit werkstuk.

Tweede examenkans:
De examenvorm en -onderdelen zijn identiek aan de eerste zittijd. Alle onderdelen worden, bij een tekort in eerste examenkans, opnieuw afgelegd. Meer gedetailleerde informatie over deze tweede kans wordt enkel gegeven tijdens het verplichte feedbackmoment na de examens in juni.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS

Afwezigheid wettigen

Aanwezigheid van de practica (maskeren en gehoorscreening) en de werkcolleges (rhinomanometrie en allergietesten, otoscopie en hygiëne en onderhoud binnen de audiologie), alsook de voorbereidingslessen ervan, is verplicht . Indien de student afwezig is, dient de desbetreffende docent zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht. Een officieel afwezigheidsattest is nodig om deze afwezigheid te verifiëren. 

Bij een ongewettigde afwezigheid kan er geen creditbewijs geleverd worden voor dit OLOD.