Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Inleiding op de gehoorrevalidatie17897/10992/2223/1/68
Studiegids

Inleiding op de gehoorrevalidatie

17897/10992/2223/1/68
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie als Gehoor: therapie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 114,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Franceus Jarle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0401Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0402Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0403Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0404Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0704Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelenLeerdoel ElementairBS
LOA/0900Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0905Klinische beslissingen nemen.Leerdoel ElementairBS
LOA/1400Volledig autonoom aftoetsen van het eigen beroepsmatig handelen in een internationale context.LeerresultaatBS
LOA/1401Het eigen vakgebied in een internationale context kaderen.Leerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt stilgestaan bij de begeleidings- en coachingstaak van de audioloog. Om hier inzicht in te krijgen is het essentieel dat de student het functioneren van cliënt en cliëntsysteem leert inschatten en analyseren. De student leert het functioneren gerichter in te schatten en beschrijven met behulp van het ICF-model en terminologie uit de Auditory Verbal Therapy en de Luisterkubus.

Vanuit het functioneren en met behulp van deze modellen verwerft de student ook vaardigheden en inzicht om aandachtspunten en doelen voor de begeleiding te formuleren. Bij elk van deze doelen en aandachtpunten leert de student afleiden welke verantwoordelijkheden de audioloog hierbij heeft. Tijdens de practica wordt er ook ingeoefend hoe de audioloog deze inzichten communiceert naar de cliënt, leden uit het cliëntsysteem en andere professionals.

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Gehoorverlies bij kinderenVerplicht
  • Auteur: Martine de Smit, Kristin Kerkhofs, Bianka Vandaele, Jarle Franceus
  • ISBN-nr: 978-94-637-9803-7
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
  • Opmerking: Dit studiemateriaal wordt ook gebruikt in andere olods en schijven.
Cursusteksten
Inleiding op de gehoorrevalidatieVerplicht
  • Auteur: Jarle Franceus
  • Editie: laatste editie
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Uitrustings- en werkmateriaal via CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges14,00 uren
  • Duur: 1 semester
Praktijk17,00 uren
  • Duur: 1 semester
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd20,00 uren
  • Duur: 1 semester
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd3,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie60,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Theoretische hoor- en werkcolleges worden afgewisseld met practica. Op deze manier wordt de theorie meteen concreet toegepast aan de hand van casussen in de practica.

Er wordt verwacht van de studenten dat ze de hoorcolleges en de practica voorbereiden wanneer dit gevraagd wordt. Alle informatie en voorbereidende opdrachten zijn te vinden op de digitale leeromgeving Canvas.

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling20,00
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling20,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk80,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Het examen bestaat uit een schriftelijk deel (80%) en een mondeling deel (20%).

Schriftelijk examen

- Theorie: 50% (combinatie van meerkeuzevragen en open vragen)

- Praktijk: 30% (casusvragen)

Mondeling examen

- Vervolg praktijk casusvragen: 20%

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS

Afwezigheid wettigen

Het volgen van de practica wordt ten zeerste aangewezen om de leerinhouden voldoende te kunnen verwerken.