Arteveldehogeschool

• Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 125,50 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Assessment van evenwicht (4 studiepunten)
  • Revalidatie van evenwicht (1 studiepunt)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?
Assessment van evenwichtop 20 (tot op een geheel getal)Ja
Revalidatie van evenwichtop 20 (tot op een geheel getal)Ja
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Coördinator: Van der Kelen Karolien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 3

Omschrijving Inhoud

Vestibulologie

Dit opleidingsonderdeel (OLOD) bestaat uit leereenheden.
De inhoud van dit OLOD staat vermeld op de ECTS fiches van de leereenheden.

Delen van het opleidingsonderdeel:
Assessment van evenwicht
Vestibulologie omvat alle studies over het vestibulair stelsel (evenwichtsstelsel) en vormt zo een geschikte weergave voor de inhouden van deze cursus. De cursus vergt een goede kennis van de vestibulaire anatomie en fysiologie en start bijgevolg met een zelfstudieopdracht om die kennis op te frissen. Een uitgebreide beschrijving van het systeem van evenwichtsregulatie en de teleologie van de oogbewegingen gaat de eigenlijke vestibulometrie vooraf. Onder vestibulometrie verstaan we de beschrijving van alle onderzoeken van het evenwichtsstelsel. De klemtoon ligt vooral op de afname en interpretatie van ENG/VNG. Een aantal casussen moeten de studenten vertrouwd maken met de interpretatie van de ENG-testresultaten. Na de hoorcolleges volgt een practicum waarin het VNG in de praktijk uitgevoerd wordt, waardoor het bevattelijker wordt voor de studenten. De cursus omvat ook enkele aanvullende vestibulaire onderzoeken zoals de mobiele video-oculo-scopie (VOS), de draaistoptest, de unilaterale centrifugatietest (UC), de vestibular evoked myogenic potentials (c-VEMP en o-VEMP) en de klinische Head Impulse Test (HIT) en video Head Impulse Test (vHIT). Tot slot omvat deze cursus volledigheidshalve ook een theoretische inleiding op de dynamische posturografie.
Revalidatie van evenwicht
De verschillende vestibulaire pathologieën komen theoretisch aan bod qua symptomatologie, behandeling en prognose. De doelstelling en het behandelplan van vestibulaire habituatietraining wordt eerst theoretisch toegelicht, daarna zullen de studenten de verschillende vestibulaire oefeningen in kleine groepjes onder de loep nemen en in praktijk voortonen aan de medestudenten. Na een theoretische uiteenzetting over BPPV en de verschillende bevrijdingsmanoeuvres, volgt een practicum waarin de bevrijdingsmanoeuvres in de praktijk ingeoefend worden.

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De toetsing gebeurt op niveau van de leereenheden.

De quotering van het samengestelde opleidingsonderdeel komt tot stand op basis van het berekenen van een gewogen gemiddelde van deelquoteringen, waarbij de reguliere afrondingsregels gehanteerd worden. Deze berekening wordt niet toegepast wanneer de student voor één van de leereenheden 2 of meer ongewogen tekortpunten behaalt (8/20 of minder). In dat geval kan de student geen creditbewijs verwerven en is er nog maximaal een quotering van 9/20 op het samengestelde OLOD mogelijk. De leereenheid waarvoor de student geslaagd is, hoeft echter niet hernomen te worden.

Afwezigheid wettigen

Afwezigheid wettigen is verplicht in geval voor de practica.