Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (georganiseerd in semester 1)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Paemeleire Frank
Andere docenten: Bockstael Annelies, Vanderswalmen Ruth, Van Ranst Nancy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0901 | Probleemstelling formuleren conform de EBH-methodiek. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0902 | Wetenschappelijke bronnen zoeken. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0903 | Citeren van en refereren naar bronnen. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0904 | Beoordelen van bronnen. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0906 | Evidence-based attitude bezitten. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1000 | Methodisch onderbouwd een bijdrage leveren aan logopedisch/ audiologisch wetenschappelijk onderzoek en hierover rapporteren. | Leerresultaat | BS |
LOA/1001 | Theoretisch kader schetsen en probleemstelling formuleren (I) | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1003 | Gegevens verwerken (R) | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1004 | Interpreteren van de eigen resultaten en conclusies trekken (D) | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1005 | Wetenschappelijk onderzoek rapporteren | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Onderwerpen van het deel wetenschappelijk denken (statistiek)
• Meten en meetniveaus
• Ordenen en voorstellen van gegevens
• Centrale waarden
• Fractielen
• Kengetallen voor de spreiding
• Waarschijnlijkheidsverdelingsfuncties
• Situeren van resultaten van proefpersonen
Onderwerpen van het deel evidence-based handelen
• Definitie en onderdelen van evidence-based handelen
• Niveaus van evidentie (evidentiepiramide)
• Citeren en refereren volgens APA 7
• Structuur van een wetenschappelijk artikel
• PICO-vragen
• Zoekmethoden en zoektechnieken (efficiënt digitaal zoeken)
• Gebruik biomedische databanken
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
We maken in dit OLOD gebruik van blended learning. We combineren het zelfstandig bekijken van online screencasts & maken van digitale oefeningen met hoorcolleges, werkcolleges en practica.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
eerste examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het examen bestaat uit een deel open boek en een deel gesloten boek examen.
In het open boek gedeelte wordt de inhoud van het deel wetenschappelijk denken (statistiek) en refereren volgens het APA-systeem ondervraagd.
In het gesloten boek gedeelte (multiple choice) worden alle andere inhouden getoetst.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren.