Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Methodisch werken in logopedie en audiologie19719/10992/2223/1/09
Studiegids

Methodisch werken in logopedie en audiologie

19719/10992/2223/1/09
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Lezen en spellen OF simultaan te volgen met Spraak en taal bij het oudere kind OF simultaan te volgen met Inleiding op de gehoorrevalidatie OF simultaan te volgen met Inleiding op de klinische audiologie OF simultaan te volgen met Inleiding op de hoortoestelaanpassing.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs studiematerialen: € 20,50
Totale kostprijs: € 20,50
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Goethals Lien
Andere docenten: Franceus Jarle, Van Ranst Nancy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0100In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven.LeerresultaatBS
LOA/0101Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0104Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0203Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0302Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0400Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren.LeerresultaatBS
LOA/0403Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0600Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid.LeerresultaatBS
LOA/0601Een duurzaam ondernemingsplan opstellenLeerdoel ElementairBS
LOA/0602Een efficiënte en correcte beroepsadministratie voerenLeerdoel ElementairBS
LOA/0700Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen.LeerresultaatBS
LOA/0703Op een aangepaste manier communiceren in diverse situaties bij verschillende gesprekspartner.Leerdoel ElementairBS
LOA/0705Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen.Leerdoel ElementairBS
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0801Ethisch verantwoord handelenLeerdoel ElementairBS
LOA/0802In gesprek gaan over levensbeschouwing, zingeving, spiritualiteit en de implicaties ervan op het ethisch handelenLeerdoel ElementairBS
LOA/0803Handelen binnen de lijnen van de wet- en regelgeving en de deontologie van het beroepLeerdoel ElementairBS
LOA/1100Volledig autonoom werken aan de eigen professionele identiteit door o.m. reflectie en levenslang leren.LeerresultaatBS
LOA/1103Reflecteren over en stimuleren van de eigen professionele ontwikkelingLeerdoel ElementairBS
LOA/1300In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteitLeerresultaatBS
LOA/1301Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlakLeerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

Volgende inhouden komen binnen dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Visie op zorg en methodisch werken: evoluties en trends in de gezondheidszorg en maatschappij, procesmodel, stakeholders in het zorgproces (patïent, professional, context)
- ICF
- Diagnostisch handelen: intake, onderzoek, gebruik van testmateriaal, diagnoseteam, adviesgesprek, observatie-en registratiemethoden, onderzoeksplan en onderzoeksverslag
- Therapeutisch handelen: didactiek/orthodidactiek, model Van Gelder, model van Deming, SMART-doelen, didactische principes, behandelplan en sessieverslag
- Situering organisatie onderwijs, gezondheidszorg en welzijn in Vlaanderen
- Digitalisering
- Ethiek en deontologie: patiëntenrechten, definities en begrippen die met de discipline ethiek verbonden zijn, relatie ethiek-deontologie-wetgeving, invloed van waarden op het handelen (persoonlijk, anderen, werkveld)

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Boeken
Methodisch werken in de gezondheidszorgVerplicht€ 20,50
  • Auteur: A. Coussens, S. De Bruyne, M. D'hondt, M. Embo, R. Van Bosseghem, B. Vandaele & C. Wille
  • Uitgever: Garant
  • Editie: 2020
  • ISBN-nr: 978-90-441-3751-4
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op digitale leeromgeving CanvasVerplicht
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges26,00 uren
Praktijk13,00 uren
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd10,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd6,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie95,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Het onderwijs wordt georganiseerd via interactieve hoorcolleges, werkcolleges en praktijklessen. De lesgevers van dit opleidingsonderdeel aarzelen niet om mee in te stappen met de studenten in praktijklessen van andere opleidingsonderdelen. Daarnaast stimuleren we het zelfstandig en samenwerkend leren via taken en opdrachten in zelfstudie of in groep. Op het einde van de lessenreeks vindt een responsiecollege plaats.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterObservatie50,00
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk30,00
eerste of tweede examenperiode buiten examenroosterSchriftelijk permanente evaluatie (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterObservatie50,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk50,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Het observatie-examen bestaat uit het tonen van deelvaardigheden.
Het schriftelijk examen bestaat uit MC-vragen en/of open vragen.

Afwezigheid wettigen

Studenten moeten aanwezig zijn tijdens permanente evaluatiemomenten. Studenten die dan ongewettigd afwezig zijn, krijgen 0 op dit onderdeel.