Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 79,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Holvoet Kathy
Andere docenten: Chiers Carole, Clerckx Sanne, Clinckspoor Roosje, De Bruyne Lieve, Dufourmont Nele, Hanssens Hilde, Horvath Myriam, Van Vreckem Christel, Vergauwe Evelien
Docenten zijn nog niet (allemaal) gekend.
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 5 + Semester 6
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0403 | Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/0600 | Volledig autonoom een duurzame werkomgeving ontwerpen en beheren volgens de geldende kwaliteitscriteria vanuit een kritische en ondernemende ingesteldheid. | Leerresultaat | BS |
LOA/0603 | Ondernemingszin tonen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BG |
LOA/1200 | Het beroep van logopedist of audioloog profileren in een breder maatschappelijk gegeven. | Leerresultaat | BS |
LOA/1201 | Promoten van het beroep. | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/1202 | Informatie over de interventiedomeinen verspreiden. | Leerdoel Autonoom-Complex | BS |
LOA/1300 | In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteit | Leerresultaat | BS |
LOA/1302 | Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteem | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
Elke student neemt (samen met medestudent(en)) een bepaald project op.
Elk mogelijk project bevat een pakket aan opdrachten waarbij de student
- een coaching, advies en/of training moet plannen
- een coaching, advies en/of training moet geven, uitvoeren en evalueren
Bij de coaching, advies en/of training past de student zich aan aan de doelgroep en houdt hij/zij rekening met waarden en normen van alle betrokkenen.
De concrete inhouden worden per project uitgeschreven. (zie CANVAS)
Doorheen dit project wordt de student uitgedaagd om
- zelfsturend aan de slag te gaan
- organisatie- en managementvaardigheden in te zetten
- ondernemingszin te tonen
- het beroep van audioloog/logopedist te profileren en/of promoten
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Voor dit opleidingsonderdeel wordt een beperkt aantal uren opgenomen als hoor- of werkcollege en practica. Dit gaat om de voorbereidende sessies.
Verder zal elk project specifiek beschrijven wat verwacht wordt aan contactmomenten met doelgroep, medewerkers, docenten, enz., (zie info op CANVAS).
Op de ECTS-fiche staat 75u onder de noemer "Taken in Zelfstudie". Hieronder vallen ook de contactmomenten (met docenten, met medewerkers, met doelgroep) die per project worden afgesproken in functie van concrete uitvoering van het project en observatie ervan.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Observatie permanente evaluatie (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 60,00 | |
derde examenperiode buiten examenrooster | Observatie | 40,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De concrete evaluatiecriteria worden per project meegedeeld via CANVAS.
Eerste examenkans:
40% observatie = uitvoeren van het project
- observatie van handelingen en attitude door docenten
- observatie door doelgroep of betrokken medewerkers (bv. attitudeschaal)
60% rapport
- 40% inhoudelijke rapportage gelinkt aan project: bv; verslag(en), presentatie, poster, folder, …
- 10% reflectie: zelfreflectie(s) + eindreflecties
- 10% administratie (organisatie, structuur in documenten en aanpak, logboek, …)
Tweede examenkans:
40% observatie = uitvoeren van het project
- observatie van handelingen en attitude door docenten
- observatie door doelgroep of betrokken medewerkers (bv. attitudeschaal)
Bij de 2de examenkans wordt bekeken of een verderzetting van het gekozen project voor de eerste examenkans mogelijk is. Zoniet wordt een alternatief voorzien. De student is zich er van bewust dat de periode voor het realiseren van een project voor de 2de examenkans korter is en dat permanente evaluatie niet te organiseren is.
60% rapport
- 40% inhoudelijke rapportage gelinkt aan project: bv; verslag(en), presentatie, poster, folder, …
- 10% reflectie: zelfreflectie(s) + eindreflecties
- 10% administratie (organisatie, structuur in documenten en aanpak, logboek, …)
Bij de 2de examenkans wordt bekeken of kan voortgebouwd worden op het rapport dat werd ingediend voor de 1ste examenkans. Indien niet wordt een nieuw rapport uitgewerkt.
Het laattijdig of onvolledig indienen van een taak of werkstuk (zonder gewettigde reden) resulteert in 0/20 voor deze taak of dit werkstuk.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen is noodzakelijk bij geplande contactmomenten voor de uitvoering van het project.