Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Samenwerken in complexe zorg23075/10992/2223/1/38
Studiegids

Samenwerken in complexe zorg

23075/10992/2223/1/38
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 200,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2022 (Academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Holvoet Kathy
Andere docenten: Clerckx Sanne, Cleymans Kristof, De Bruyne Lieve, Franceus Jarle, Maelfait Friedl, Minjauw Veerle, Van den Hooff Hilde, Vogels Eveline
Docenten zijn nog niet (allemaal) gekend.
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 6

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0100In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven.LeerresultaatBS
LOA/0101Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0102Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0103Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0104Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0200Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0201Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0202Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0204Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0205Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0206Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0300Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten.LeerresultaatBS
LOA/0301Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0303Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0501Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0502Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0801Ethisch verantwoord handelenLeerdoel Autonoom-ComplexBS
LOA/1300In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteitLeerresultaatBS
LOA/1301Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlakLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/1302Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteemLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS

Omschrijving Inhoud

Voor audiologie en logopedie:

  • Inleidende informatie over de disciplines 
  • Auditieve verwerkingsstoornissen
  • Ondersteunde communicatie
  • Ethiek
  • Casuïstiek

Audiospecifiek:

  • Audiologische testbatterij bij verstandelijke beperking
  • Themadag verstandelijke beperking en gehoor
  • Verdieping auditieve verwerkingsstoornissen 
  • Doofblindheid

Logospecifiek:

  • Selectief mutisme
  • Eet- en drinkproblemen
  • Neurogene casus
  • Schisis

Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Samenwerken in complexe zorgVerplicht
  • Auteur: Lesgeversteam
  • Medium: Papier
  • Te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad
  • Opmerking: Cursusmateriaal voor inhouden rond ondersteunde communicatie.
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges19,00 uren
Praktijk47,00 uren
  • Opmerking: Themadag Gehoor en Verstandelijke Beperking voor studenten audiologie gaat door op een zaterdag in maart. Datum volgt.
Taken in zelfstudietijd
Taken in zelfstudietijd7,00 uren
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd4,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie123,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterMondeling75,00Voorstelling casuïstiek in groep voor een examenjury
tweede examenperiode buiten examenroosterSchriftelijk permanente evaluatie (Permanente evaluatie)25,00Toetsen i.v.m. de inhouden, taken en peer-assessment
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling85,00Voorstelling casuïstiek in groep voor een examenjury
derde examenperiode binnen examenroosterMondeling15,00Peer-assessment
Een mogelijke uitzondering kan indien er te weinig studenten niet geslaagd zijn en peer-assessment dus niet mogelijk is.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Het laattijdig indienen van taken (zonder gewettigde reden) resulteert in een 0 voor deze taak.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.

Afwezigheid wettigen

Aanwezigheid in de practica, en op de themadag Verstandelijke beperking voor de audiologie-studenten, is verplicht. Indien de student afwezig is, is een officieel afwezigheidsattest nodig.