Onze waarden

We ondersteunen de ideeën van onze gedreven studenten en stellen als organisatie duurzaamheid voorop in de onderwijsprogramma's en ons eigen onderzoek. Elk talent krijgt bij ons de kans om zich te ontplooien.

Diverse groep aan studenten

Engagement

Geëngageerde studenten die met beide voeten midden de maatschappij staan, daar gaat Arteveldehogeschool voor. Het actieterrein van onze studenten is even breed als ons opleidingsaanbod. 

De projecten waar onze studenten aan meewerken leveren uitstekende win-winsituaties op: studenten doen ervaring op in een professionele rol en de maatschappij vaart er wel bij. Voor de partners levert de input van de studenten vaak een frisse kijk op hun praktijk. Service learning, zoals dat in de boekjes heet.

Werk je bij een organisatie die onze gedreven studenten zinvol kan inzetten? Neem contact met ons op

Opleidingszoeker

Maatschappelijk engagement bij studenten, wat betekent dat concreet? Hieronder een - niet-exhaustief - overzicht van projecten waarbinnen studenten van Arteveldehogeschool hun engagement tonen.

Duurzaamheid

De invulling van het begrip ‘duurzaamheid’ wordt gekleurd door voortschrijdend inzicht en pluralisme. Die verscheidenheid aan interpretaties vormt enerzijds een rijke voedingsbodem voor constructief debat, maar kan soms ook een recept zijn voor misverstanden. Bijgevolg dienen we het concept enigszins af te bakenen en hanteert Arteveldehogeschool de omschrijving van de VN-commissie Brundtland (1987) als werkdefinitie: 

Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de noden van het heden, zonder de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien in het gedrang te brengen.
VN-commissie Brundtland (1987)
Student voor een wereldkaart

Een kenmerk van duurzame ontwikkeling is de sterke verwevenheid van sociale, economische en milieuaspecten. Duurzaam handelen houdt in dat je positief kan antwoorden op de volgende vragen: 

  • Is het ecologisch verantwoord? (planet)  
  • Is het sociaal rechtvaardig? (people) 
  • Draagt het bij aan de economische welvaart op lange termijn? (prosperity) 
  • Zijn de gevolgen voor toekomstige generaties in acht genomen? (tijd) 
  • Zijn de gevolgen voor alle mensen op deze aarde in acht genomen? (ruimte) 
  • Is het besluitvormingsproces democratisch gedragen? (participatie) 

Daarbij vertrekken we vanuit het sterke duurzaamheidsmodel waarbij welvaart en economie ten dienste staat van de samenleving (en niet omgekeerd) en waarbij het voortbestaan van onze samenleving afhankelijk is van het voortbestaan van onze planeet en zijn natuurlijke bronnen. 

Binnen Arteveldehogeschool gebruiken we hierbij de Sustainable Development Goals als kompas en dit vanuit de ‘whole institute approach’. Arteveldehogeschool wil vanuit zijn unieke positie als kennisinstelling bijdragen aan een duurzame toekomst door zowel in te zetten op duurzaamheid in onderwijs, onderzoek en dienstverlening, interne bedrijfsvoering en haar partnerschappen. We willen hierbij een voortrekkersrol spelen

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

Waar gaat duurzame ontwikkeling over? Volgens de Verenigde Naties draait dit om het na te streven toekomstscenario van een wereld die vrij is van armoede, honger en ziekte, en waarin iedereen een vervullend leven kan leiden.

Als kennisinstelling beschouwt Arteveldehogeschool het natuurlijk als een van haar belangrijkste taken om daar zo veel mogelijk aan bij te dragen en een voortrekkersrol op te nemen. We zetten dus niet alleen in op duurzaamheid in ons onderwijs, onderzoek en dienstverlening, maar ook in onze bedrijfsvoering en alle partnerschappen die we aangaan. 

We hanteren daarbij de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (ENG: Sustainable Development Goals, kort SDG's) zoals omschreven door de Verenigde Naties als ons leidend kompas richting toekomst.

Al deze ontwikkelingsdoelen zijn onderling verbonden met elkaar: werken aan een doelstelling houdt ook een reflectie naar het behalen van de andere doelstellingen in.

Diversiteit

Arteveldehogeschool stelt een inclusief diversiteitsbeleid voorop. 

Diversiteit zien we als alle mogelijke verschillen die kunnen bestaan tussen mensen die in onze maatschappij samenleven, op het vlak van gender, huidskleur, sociale achtergrond, seksuele geaardheid, lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden, levensbeschouwing, etniciteit, …   

Een diversiteitsbeleid stuurt op processen van vernieuwing en manieren van omgaan met verschil, gelijkheid en gelijkwaardigheid. Als hogeschool hechten we sowieso veel belang aan de creatie van een inclusief werk- en leerklimaat, waar alle studenten en medewerkers zichzelf kunnen zijn, zich vrij voelen om hun mening te geven, zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen en waar ze zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en dezelfde kansen krijgen.

Arteveldehogeschool wil op vlak van diversiteit een voorbeeld en een inspiratiebron zijn voor de bredere samenleving. We onderscheiden ons als dialooghogeschool, waar identiteit en diversiteit in de breedste zin aan bod komen vanuit een christelijke inspiratie.

Lees ons gendergelijkheidsplan

Ik heb een hersenletsel overgehouden aan een ongeval, waardoor ik me moeilijk kan concentreren. Ik heb last van chronische hoofdpijn en migraine. Toch lukt mijn studie beter dan verwacht, dankzij de ondersteuning die ik krijg.
Student rechtspraktijk Megane Provost
Megane Provost
Student rechtspraktijk met een bijzonder statuut

Gelijke kansen

Arteveldehogeschool kiest resoluut voor een inclusief beleid. Via de 'Design for all'-ontwerpbenadering streven we naar een toegankelijke onderwijscontext en dienstverlening. 

Vanuit ons streven naar excellentie willen we aan elk talent gelijke kansen bieden, los van taal, gender, beperking, leeftijd, socio-economische status of etnisch-culturele achtergrond.  

Drempels wegwerken

Dat inclusief beleid combineren we met een dynamische diversiteitsbenadering: de specifieke belemmeringen die studenten en medewerkers ervaren op basis van diversiteitskenmerken willen we wegwerken.

 We beseffen namelijk dat er voor sommige personen of doelgroepen aanvullende maatregelen nodig zijn om echte inclusiviteit waar te maken, en willen daar proactief op blijven inspelen.

Aan studenten en medewerkers die te maken krijgen met diverse potentieel belemmerende factoren in hun ontwikkeling of carrière bieden we dan ook de nodige ondersteuning. 

Intern meldpunt grensoverschrijdend gedrag

Arteveldehogeschool wil een stimulerende en veilige leer- en werkomgeving bieden waar iedereen zich kan ontplooien en waar er geen plaats is voor grensoverschrijdend gedrag. We willen dergelijk gedrag dan ook zoveel mogelijk voorkomen maar als het zich toch voordoet, willen we dit op een professionele en adequate manier aanpakken.

Wat is grensoverschrijdend gedrag? 

Grensoverschrijdend gedrag is gedrag dat persoonlijke of algemeen geldende waarden en normen schendt, grenzen overschrijdt en schade toebrengt of dreigt toe te brengen. Het kan gaan om verbale of fysieke agressie, pesterijen, ongewenst seksueel gedrag of discriminatie bijvoorbeeld omwille van ras, leeftijd, of gender. Ook machtsmisbruik is een vorm van grensoverschrijdend gedrag.