Arteveldehogeschool zet schouders onder campagne Accountants van Morgen

De vraag naar accountants blijft groot: accountant is opnieuw gestegen in de lijst met knelpuntberoepen. Samen met zes hogescholen en SYNTRA staat Arteveldehogeschool dan ook achter de campagne Accountants van Morgen. De actie is een initiatief van de accountancysector om het beroep te promoten. “Een accountant zit niet alle dagen aan het scherm gekluisterd, maar gaat ook op pad met de klant om advies te verlenen.”

Docenten leiden student accountancy op

"We juichen de campagne volmondig toe, want ze moet jongeren warm maken om een opleiding tot accountant te volgen", zegt Hümeyra Özdemir, docent boekhouden aan de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement. "Door de digitalisering gaat het beroep veel verder dan enkel facturen inboeken. Je analyseert cijfers, verleent advies en gaat effectief op de baan met jouw klant om zijn of haar werk aan den lijve te ondervinden. Je doet veel meer dan wat het clichébeeld van een accountant inhoudt, wat de job interessant en gevarieerd maakt."

Een accountant analyseert cijfers, verleent advies en gaat effectief op de baan met de klant om zijn of haar werk aan den lijve te ondervinden.
Hümeyra Özdemir
Docent boekhouden aan de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement

Company Connected Learning

De opleiding Bedrijfsmanagement aan Arteveldehogeschool denkt na over de toekomst van het knelpuntberoep. Hümeyra Özdemir: "We zijn volop bezig met een curriculumhervorming. Praktijk staat bij ons op de eerste plaats. Daarom implementeren we Company Connected Learning: vanaf het vierde semester twee dagen per week gaan studenten aan de slag op de werkplek. Zo zet je de verworven kennis tijdens jouw studies meteen om in de praktijk."

"Ook aan de bachelorproef zijn we aan het sleutelen. Studenten moeten als sluitstuk van hun studie beroepsproducten maken. Concreet moeten ze onder meer adviezen schrijven voor een klant en fiscale vraagstukken oplossen. Zo schetsen we meteen een realistisch beeld van het takenpakket van een accountant."

Accountants van Morgen

Bockie De Repper en zijn accountant Steff zijn de ambassadeurs van Accountants van Morgen. Samen gaan ze een nieuwe uitdaging aan: een eigen frituursnack lanceren. Om Bockies kaasteentjes in de frituur te krijgen, gaan ze op bezoek bij horeca-experts. Daar hebben ze elk een andere focus: terwijl Bockie zich ontfermt over de verschillende smaken, denkt Steff meteen aan de kosten-batenanalyse. Het toont aan dat de gekste ideeën het proberen waard zijn zonder jezelf in financiële problemen te brengen.

Wie aan  Arteveldehogeschool accountancy wil studeren, heeft verschillende mogelijkheden. Zo is er Accountancy-Fiscaliteit, een afstudeerrichting van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement. Dankzij je diploma krijg je vrijstellingen voor het ingangsexamen van ITAA (Institute for Tax Advisors and Acountants) en zet je je eerste stappen richting ITAA-bekwaamheidsexamen.

Daarnaast zijn er het graduaat Accounting Administration en het postgraduaat Gecertificeerd accountant.

Campagnebeeld Accountants van Morgen