Studenten Educatieve Bachelor Lager Onderwijs blinken uit in ICT-wedstrijd Whizzkids

Onderwijs

Twee teams van drie studenten Educatieve Bachelor Lager Onderwijs hebben zich tijdens de ICT-wedstrijd Whizzkids van hun beste kant laten zien. Met thinglinks, 360°-foto’s vol interactieve oefeningen over biodiversiteit en mobiliteit, bewezen ze hun digitale geletterdheid en didactische vaardigheden. Het leverde hun een ticket op voor de finale in Google Brussel, waar de twee studententeams een vierde en zesde plaats behaalden. “De wedstrijd leerde ons hoe je digitale tools efficiënt inzet tijdens de les.”

Studenten Educatieve Bachelor Lager Onderwijs aanwezig tijdens de finale van Whizzkids

Maar liefst 650 studenten uit 7 verschillende hogescholen namen deel aan de wedstrijd van Whizzkids. Het voornaamste doel: leraren in spe de kans bieden om te groeien in het functionele gebruik van media in de klas. Twee studententeams van Arteveldehogeschool plaatsten zich op basis van een vragenlijst en hun thinglink voor de finale in Google Brussel.

“We creëerden digitaal leermateriaal over het thema mobiliteit en verkeer”, zegt Lauren Boone, een van de deelnemende studenten Educatieve Bachelor Lager Onderwijs. “Het sluit aan bij de leefwereld van leerlingen en verdient meer aandacht tijdens de lessen. Daarom ontwikkelden we een interactieve plaat met verschillende links: van info over de mobiscore tot een puzzel met verschillende voertuigen. Leerlingen kunnen in een autonoom tempo opdrachten maken, zonder al te veel aansturing van de leraar.”

Tijdens de finale werden de digitale skills van de studenten nog meer op de proef gesteld. Lauren Boone: “We kregen een vragenreeks met ICT-zoekopdrachten pedagogisch-didactisch gericht op het lager onderwijs. Dankzij Whizzkids leerden we tal van nieuwe tools kennen die we kunnen inzetten tijdens de les. We zijn op het einde van de rit enorm gegroeid in digitale geletterdheid en beseffen dat media in de klas anno 2024 enorm belangrijk zijn.”

Digitale geletterdheid

Whizzkids maakt deel uit van het curriculum en zit verweven in het vak digitale geletterdheid. “Bedoeling is om leraren in spe te doordringen van digitale tools in de klas”, zegt Pieter Demeyer, docent aan de lerarenopleiding. “We scherpen niet alleen de technische vaardigheden van de studenten aan, maar ook hun didactische skills tillen we naar een hoger niveau.”

“Als Educatieve Bachelor zijn we graag mee met de digitale ontwikkelingen in het onderwijs”, zegt Fien Lauwaerts, docent aan de lerarenopleiding. “We zetten er graag op in en zijn dan ook trots op wat onze studenten verwezenlijken.”