Voorsprongfonds helpt Arteveldehogeschool om nog sterker in te zetten op digitaal onderwijs en levenslang leren

Christophe Ramont
Onderzoek & Samenwerking
Onderzoek

Het Voorsprongfonds werd in volle coronacrisis opgericht om het hoger onderwijs toekomstgerichter, flexibeler en digitaler maken. Het budget bedroeg 60 miljoen euro, waarvan 53,8 miljoen euro Europese middelen. De hogescholen en universiteiten konden daar gebruik van maken om onder andere initiatieven rond digitalisering en levenslang leren uit te werken.

Ook binnen Arteveldehogeschool is de afgelopen maanden hard gewerkt aan maar liefst veertien Voorsprongfondsprojecten. De resultaten worden nu langzaam maar zeker zichtbaar.

Ambitieuze doelstellingen

Het Voorsprongfonds kwam het afgelopen jaar helemaal op kruissnelheid. In veertien verschillende Voorsprongfondsprojecten maken medewerkers van Arteveldehogeschool ambitieuze doelstellingen waar. Vaak doen ze dat samen met collega's van andere hogeronderwijsinstellingen.

De belangrijkste betrachting van al die projecten? Ons onderwijs nog digitaler maken, een toekomstbestendig opleidingsportfolio verankeren en ook het levenslang leren een flinke boost geven. In de tweede helft van 2023 lopen de Voorsprongfondsprojecten af, maar we weten nu al dat we binnen Arteveldehogeschool heel wat straffe resultaten zullen kunnen voorleggen.

Van studentenapp tot VUCA-Labs

Natuurlijk gingen we ook vragen aan onze studenten wat zij belangrijk vonden in de digitale transformatie van Arteveldehogeschool. Daaruit bleek dat zij een app als een goede manier zien om hun beleving van de hogeschool te verbeteren. De app is intussen in volle ontwikkeling, en zal ons ook in staat stellen om een online Arteveldecommunity uit te bouwen.

Digitaliseren gaat uiteraard breder dan alleen maar investeren in blitse apps. Het onderwijs van de toekomst zal hybride en flexibel moeten zijn. In het kader van blended learning (kort samengevat: een mix van face to face en digitaal onderwijs, red.) volgden investeringen in onze digitale infrastructuur: hybride leslokalen, opnamestudio’s en mobiele sets zijn binnenkort vast onderdeel van diverse campussen.

Met de Labs zet Arteveldehogeschool trouwens al langer in op innovatiegerichte omgevingen, die als doel hebben om de VUCA-competenties (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) te verankeren in de organisatie.

Nog meer straffe projecten

Benieuwd naar de verschillende Voorsprongfondsprojecten die Arteveldehogeschool vleugels geven? Of wil je graag weten wat Ge(n)t Connected, Academy en portfoliobeheer precies betekenen? Ga dan een kijkje nemen bij de projecten op deze pagina.