VR it yourself: zorgverleners ontwikkelen zelf VR-therapie

Gezondheid en Zorg

Professionele zorgverleners kunnen voor het eerst zelf virtualrealitytherapie (VR) ontwikkelen voor cliënten met een verstandelijke beperking. Arteveldehogeschool voorziet ondersteuning en begeleiding om de zorgverleners op weg te helpen.

Virtual Reality

Zorgverleners van Zonnestraal VZW in Lennik zullen hier als eerste mee aan de slag gaan voor hun bewoners. Het is de eerste keer dat dergelijke VR-therapie wordt aangeboden bij deze doelgroep.

VR wordt al een tijdje therapeutisch ingezet in de zorgsector. Maar nog nooit konden zorgverleners zélf VR ontwikkelen op maat van hun cliënten. Onderzoekers Leen Bouckaert en Kristof Cleymans van Arteveldehogeschool: “We merkten dat veel zwakkere bewoners niet meer kunnen deelnemen aan het reguliere activiteitenaanbod en op die manier weinig kunnen participeren. We weten dat VR een antwoord kan bieden op situaties die bewoners ervaren als stresserend of bedreigend. Toch blijkt dat het standaard VR-aanbod is ook niet afgestemd op de doelgroep zowel qua thema als qua vorm (te veel kleuren, te snelle beelden).”

Arteveldehogeschool voorziet ondersteuning om hulpverleners VR-toepassingen te leren maken als resultaat van een onderzoek door Leen Bouckaert en Kristof Cleymans. Therapeuten combineren een kort verhaal met foto’s en video’s. Dit wordt dan verwerkt tot een therapiesessie met VR. “De therapie wordt goed onthaald door personen met een verstandelijke beperking maar ook door personen met dementie, kinderen, volwassenen met angst. Het is verrassend dat zoveel mensen met een verstandelijke beperking zo graag een VR-bril gebruiken. En dat kan omdat het aanbod is aangepast aan hun noden, wensen en behoeftes”, vertelt onderzoeker Leen. Deze vorm van therapie kan bijvoorbeeld gebruikt worden als afleiding bij wondzorg of als onderdeel van een snoezelmoment. De onderzoekers zijn blijvend op zoek naar nieuwe toepassingen op maat van cliënten.

Therapeuten zelf aan de slag met VR

De therapeuten van Zonnestraal VZW, een erkende dienstverlener voor personen met een beperking in Vlaams-Brabant, geven op 29 september het startschot voor de verdere implementatie van de VR-therapie in hun organisatie.  In de voormiddag wordt therapie gegeven met VR-brillen en in de namiddag is er een workshop waarbij een groep therapeuten verder gecoacht wordt om de verder uitrol van VR-therapie in Zonnestraal te faciliteren. Zo leren ze hun collega’s ondersteunen om VR-therapie toe te passen en hoe ze andere toepassingen kunnen ontwikkelen.

Mensen met een verstandelijke beperking hebben ook nood aan het beleven van fijne momenten. Wij willen deze mensen de kans geven om op een aangepaste manier te kunnen deelnemen aan activiteiten. Zo zetten we ons in voor hun mentale gezondheid. Deze therapie kan ook toegepast in woonzorgcentra, ziekenhuizen …
Leen Bouckaert
Onderzoeker en docent

Meer weten?

Leen Bouckaert – Onderzoeker en docent

Leen.bouckaert@arteveldehs.be, gsm +32 473 22 20 37, werk +32 9 234 71 53

Meer info over het onderzoek.