Word proefkonijn voor EarCovered at work

Gezondheid en Zorg

Arteveldehogeschool zoekt bedrijven die methoden en technieken voor gehoorbescherming willen testen voor een betere veiligheidscultuur.

Gehoorbescherming tijdens het werk

Ondanks alle inspanningen dragen nog te weinig werknemers gehoorbescherming op de werkvloer. Nochtans heeft dit in lawaaierige omgevingen in ondernemingen nefaste gevolgen voor zowel het individu (zoals gehoorverlies, oorsuizen, oor- en hoofdpijn, hart- en vaatziekten en verminderd mentaal welzijn) als voor het bedrijf (onder andere een grotere kans op ongevallen, minder productiviteit en meer absenteïsme) en de maatschappij (grote belasting gezondheidszorgsysteem).

Met EarCovered at work willen we een duurzame oplossing bieden voor dit probleem door effectieve methoden en technieken aan te reiken op maat van een onderneming.

In het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) deden we al een vooronderzoek. En nu zetten we dit vanuit Arteveldehogeschool verder in een TETRA-programma gefinancierd door VLAIO.

1. Stap 1: Nagaan van de redenen van (non-)use van gehoorbescherming via een vragenlijst. Hierbij is zowel de input van de werknemers en ploegleiders die in lawaai werken alsook die van de preventieadviseur en het management van belang. Reeds 455 werknemers vulden de lijst in!
  2. Stap 2: Op basis van die gegevens formuleren we een besluit en veranderdoelen per bedrijf.
  3. Stap 3: In het najaar 2022 komen de selectie van methoden en technieken aan bod.

Wij geloven sterk in deze onderbouwde aanpak, die ook op andere domeinen een verbetering kan betekenen. Samen met de ondernemingen werken we aan een betere veiligheidscultuur!

Deelnemen aan onze proeftuin van september? Laat het ons hier weten.

Onderzoeksteam EarCovered at work
Hanne Messely, Nele Dufourmont en Celien Byttebier