Alles over deze bijscholing

Inhoud

Wat als we het WZC zouden beschouwen als een buurt? Een bijzondere buurt, waar mensen van verschillende leeftijden, achtergrond, cultuur, … dagelijks samenleven.  Zouden de principes van buurtopbouwwerk of community building dan bruikbaar zijn om mensen met elkaar in verbinding te brengen en hen meer regie te geven over hoe ze met elkaar willen samenleven?

Deze denkoefening bracht ons bij “t klikt”: één jaar community building in Huis Sint-Jozef. Daar gingen we aan de slag met de ABCD-methode: asset based community development. We stonden er zelf van versteld hoe snel deze verandering werd teweeg gebracht door te vertrouwen op de krachten, interesses en talenten van mensen.  En door ideetjes en initiatieven uit de community te faciliteren zonder de regie over te nemen.

• 09u00  Wat is community building?
  • 10u30 Pauze
  • 10u50 Een jaar community building in Huis Sint-Jozef
  • 12u15  Lunchpauze
  • 13u05  Workshopsessie
  • 14u30 Pauze
  • 14u50 Workshopsessie vervolg
  • 16u15  Einde

Inhouden lezingen + workshops

Tijdens deze studiedag zullen we uitleggen hoe we de ABCD-methode, asset mapping, pas op de plaats, tipping point en kritische vrienden hebben aangepakt. We vertrekken van theoretische concepten om deze te vertalen naar praktische toepassingen.

Als je zelf een zorgzame buurt wilt opzetten, zullen we tijdens de workshop bespreken hoe je ermee van start kan gaan en welke partijen je erbij kunt betrekken. We zullen ook ingaan op de vraag of deze methode eenvoudig kan worden geïmplementeerd in het leven binnen een WZC en welke kosten hiermee gemoeid zijn.

Na afloop van deze dag zal je antwoorden hebben op deze vragen en ben je hopelijk geïnspireerd en gemotiveerd om er zelf mee aan de slag te gaan.

Alle zorgprofessionals uit het WZC.

Lesgevers

Maite Mallentjer is ouderenpsycholoog, expert wonen en leven in het woonzorgcentrum en lector bij AP hogeschool. Ze is de bezieler van ‘Sense of Home’.

Wanneer?

Donderdag 21/12/23  van 9u tot 16u15

Kostprijs?

• Early bird:
    • Stageplaatsen: 125 euro
    • Standaard: 145 euro
  • Kostprijs vanaf 21/11/23
    • Stageplaatsen: 145 euro
    • Standaard: 165 euro

(incl. Lunch, drank, syllabus)
Min 32 – Max 35 deelnemers

Kmo-portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Kies bij je aanvraag Arteveldehogeschool (erkenningsnummer DV.O101978) als dienstverlener en thema ‘beroepsspecifieke competenties’.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?