Alles over deze bijscholing

Inhoud

Er is heel wat (internationale) literatuur omtrent ergotherapie bij de fysieke kwetsbare oudere thuiswonende personen. Het is onmogelijk om als ergotherapeut in de praktijk hierin volledig mee te zijn. Klinische richtlijnen ondersteunen hierbij door de relevante literatuur te vertalen naar aanbevelingen voor de praktijk.

Tijdens deze online vormingsmomenten lichten we de aanbevelingen toe en gaan we dieper in op de concrete vertaling ervan naar de dagelijkse praktijk. Je wordt door de recente literatuur geloodst en krijgt zicht op de kansen voor ergotherapeuten die werken met fysieke kwetsbare oudere personen. Er is ruimte voor uitwisseling tussen de deelnemers om in te gaan op mogelijke aanvullingen van de dagelijkse ergotherapeutische praktijk.

Dag 1: 7/11/23

• 12u- 12u05 Verwelkoming
  • 12u05 – 12u45 Aanbevelingen voor ergotherapeuten in de praktijk
    We geven op een interactieve manier een overzicht van de verschillende aanbevelingen uit de klinische richtlijn. We gaan dieper in op de aanbevelingen op vlak van screening, assessment, doelbepaling, behandeling en samenwerking.
  • 12u45– 13u30 Uitwisseling in kleine groep en terugkoppeling
    Door in gesprek te gaan met collega ergotherapeuten komen we tot inzicht in de mogelijkheden en toepassing van de aanbevelingen in de dagelijkse praktijk. Er is ruimte om good practices en ervaringen te delen.

Dag 2: 5/12/23

• 12u – 12u15 Verwelkoming en synthese vorige webinar
  • 12u15 – 13u Link naar implementatie van de klinische richtlijn.
    We reiken een kader aan dat implementatie van de aanbevelingen uit de richtlijn in jouw praktijk kan faciliteren en gaan in op hoe je barrières en weerstand ten aanzien van verandering kan ombuigen.
  • 13u – 13u30 Terugkoppeling in de grote groep en afsluiting

Doelgroep

Ergotherapeuten die werken met fysieke kwetsbare oudere personen in de thuiszorg, maar ook bruikbaar voor ergotherapeuten werkzaam in het ziekenhuis of de (semi) residentiele setting.

Lesgevers

• Leen Bouckaert is ergotherapeut en gerontoloog. Ze werkt rond klinische richtlijnen en doet onderzoek rond technologie in de zorg.
  • Leen De Coninck is ergotherapeut en gerontoloog. Ze ontwikkelt op nationaal niveau klinische richtlijnen, doet toegepast onderzoek rond de fysiek kwetsbare oudere persoon en geeft les omtrent evidence-based practice en ergotherapie

Wanneer?

• Di 7 november 2023
  • Di 5 december 2023

Telkens van 12u – 13u30

Waar?

Kostprijs?

Early bird:

• Stageplaatsen: 55 euro
  • Standaard: 75 euro

Kostprijs vanaf 7/10/23:

• Stageplaatsen: 75 euro
  • Standaard: 95 euro

Min 30 – Max 50 deelnemers

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?