De student kan kiezen tussen de volgende focussen:

Executieve functies

We bekijken hoe je als onderwijsprofessional met leerlingen kan werken aan executieve functies, om zo leerlingen, op welke leeftijd dan ook, te versterken, want kinderen en jongeren met sterke executieve vaardigheden hebben een stevige basis om te leren en te leven op een doelgerichte en zinvolle manier.

Socio-emotionele ontwikkeling

Binnen deze focus hebben we oog voor zowel de sociale als de emotionele ontwikkeling. Vanuit aandacht voor emoties, zelfbeeld en temperament focussen op het begrijpen van gevoelens en emoties bij zichzelf (ik) en anderen (jij). Op die manier versterken we de omgangsregels en onderlinge relaties binnen onze klasgroep (wij).

Zintuigelijke prikkelverwerking

Zijn er teveel of te weinig prikkels in mijn klas? Zijn de kinderen overprikkeld of krijgen ze eerder te weinig prikkels?  Het verwerken van prikkels en het opnemen van informatie is een complex proces.  We verkennen hoe de zintuigelijke prikkelverwerking verloopt en hanteren onder andere prikkelprofielen om de brede leeromgeving zintuigelijk en prikkelvriendelijk te maken.

Krachtige taalleeromgeving

Europese onderzoeken tonen duidelijk aan dat de resultaten van de Vlaamse leerlingen voor taal drastisch achteruit gaan. We gaan op zoek naar hoe we vanaf de kleuterklas doelgericht en systematisch aan de slag kunnen gaan met zowel mondelinge als schriftelijke taalvaardigheid. We zoomen expliciet in op kansen om binnen de reguliere klaswerking extra aandacht te hebben voor de meest kwetsbare leerlingen.

Geweldloze communicatie en veilig klasklimaat

In ieders onderwijspraktijk is omgaan met een complexe groepsdynamiek best een hele uitdaging. Inzicht verwerven in de criteria van geweldloze communicatie helpt je als onderwijsprofessional om in een klasgroep tot positieve taal te komen met het oog op verbinding. Bewust nadenken over de interventiestijl is hierbij essentieel. Zo wordt binnen elke groep gestreefd naar een veilig leerklimaat.

Voor wie

Dit microdegree is ideaal voor al wie zich wil verdiepen in zorg in de klas.

Toelatingsvoorwaarden

Minstens een bachelordiploma.

Studieomvang

De microdegree Zorg in de klas heeft een studieomvang van 15 studiepunten.

Attestering

Voor alle opleidingsonderdelen ontvang je een creditattest. Als je slaagt voor alle opleidings­onderdelen, ontvang je een certificaat van dit microdegree.

Wanneer?

De opleiding duurt 1 semester (september – januari). Je kan ervoor kiezen om de opleiding in contactonderwijs te volgen (telkens op woensdagavond) of via afstandsonderwijs.

Waar?

Campus Brusselsepoortstraat of via afstandsonderwijs.

Kostprijs?

Info volgt.