De student kan kiezen tussen volgende focussen:

Autismespectrumstoornis

Leerlingen met autisme hebben een specifieke manier van denken waardoor een auti-vriendelijke leeromgeving creëren een uitdaging is voor elke onderwijsprofessional. Inzicht krijgen in het autistisch denken is de basis om hun gedrag beter te begrijpen. Op die manier kunnen we tegemoetkomen aan hun noden door de leeromgeving aan te passen en in te zetten op het aanleren van specifieke vaardigheden.

Socio-emotionele ontwikkeling

Opgroeien is een uitdaging. Kinderen proberen zichzelf en de relatie met de wereld rondom hen te begrijpen. Voor sommige kinderen verloopt dit moeizamer dan voor andere en dan is een specifieke aanpak nodig. Je leert als onderwijsprofessional beter te begrijpen wat de verschillende ontwikkelingsfases inhouden en wat mogelijke kwetsbare plekjes in die socio-emotionele ontwikkeling zijn.

Leerproblemen en leerstoornissen

Onderwijsprofessionals zoeken dagelijks naar een gepaste manier om leerlingen tot leren te brengen. Het standaardaanbod in leerstof werpt voor een leerling met leerproblemen of -stoornissen drempels en barrières op. Je leert op een andere manier kijken naar reken- en taalproblemen en -stoornissen. Je werkt redelijke aanpassingen uit en ontwikkelt een aangepaste leeromgeving voor deze leerling door creatief te werken met leerplandoelen en bestaande methodes.

Verstandelijke beperking

In het creëren van een betekenisvolle context of leersituatie voor een kind met een verstandelijke en/of een meervoudige beperking vertrekken we vanuit het formuleren van een degelijke beginsituatie waarin we zoeken naar het groeiperspectief van elk kind. Het werken rond communicatie, stimuleren van zelfstandigheid, taakspanning, werkhouding, visuele ondersteuning, aanpassingen in materiaal en boeken… zijn hier maar een paar voorbeelden van.

Cognitief sterk functionerende leerling

Hoe spelen onderwijsprofessionals in op de noden van een cognitief sterke leerling? Wanneer we het over redelijke aanpassingen hebben, dienen we ook aandacht te hebben voor de leerling die extra uitdagingen nodig heeft. De reflex om deze leerling extra oefeningen te geven is snel gemaakt, maar speelt onvoldoende in op zijn noden. We staan stil bij het verschil tussen de hoogbegaafde en cognitief sterk functionerende leerlingen. Je ontwikkelt een uitdagende leeromgeving, of leerbiotoop, voor deze leerling door creatief te werken met leerplandoelen en bestaande methodes.

Moeilijk hanteerbaar gedrag

Als onderwijsprofessional onderneem je al heel wat om een positief klasklimaat te creëren. Voor sommige leerlingen is enkel deze aanpak niet voldoende en kan er probleemgedrag ontstaan zoals conflicten met volwassenen en kinderen, opstandigheid, prikkelbaarheid, agressiviteit, ongevoeligheid of emotieloosheid, e.d. Door te begrijpen wat gedrag precies is en welke noden verschillende vormen van gedragsproblemen met zich meebrengen, leer je geschikte interventies op maat van het kind uit te werken om bij te dragen aan een veilige leeromgeving.

Voor wie

Dit microdegree is ideaal voor aan de slag wil met specifieke onderwijsbehoeften van één specifieke leerling in de klas.

Toelatingsvoorwaarden

Minstens een bachelordiploma.

Studieomvang

De microdegree Zorg voor de leerling heeft een studieomvang van 15 studiepunten.

Attestering

Voor alle opleidingsonderdelen ontvang je een creditattest. Als je slaagt voor alle opleidings­onderdelen, ontvang je een certificaat van dit microdegree.

Wanneer?

De opleiding duurt 1 semester (februari – juni). Je kan ervoor kiezen om de opleiding in contactonderwijs te volgen (telkens op woensdagavond) of via afstandsonderwijs.

Waar?

Campus Brusselsepoortstraat of via afstandsonderwijs.

Kostprijs?

Info volgt.