SDG corner - Green Office

De SDG Corner is een studentenruimte op de 7de verdieping van Campus Stropkaai waar studenten op een visueel aantrekkelijke manier worden geïnformeerd, gesensibiliseerd en geïnspireerd over de Sustainable Development Goals. In 2019 won Arteveldehogeschool hiervoor de Global Minds Conference Award.

Duurzame samenwerking

Green Office

Studenten duurzaam aan het werk op Campus Stropkaai

De gezellige ruimte kreeg vorm op een participatieve en cocreatieve manier: ideeën werden verzameld via een uitgebreide brainstorm bij medewerkers en studenten en in een architecturaal plan gegoten. De gebruikte materialen moeten duurzaam en inspirerend zijn: upcycled, recycled, reclaimed, refurbished.  Studenten en medewerkers ontmantelden houten palletten en ontwierpen hiermee plantenbakken, tafeltjes en barkrukken. Verder vind je er SDG-zitkubussen en tweedehandszetels, een DIY-zonnepaneel, een smartphone-oplader die op zonne-energie werkt, een gerecycleerde platenspeler, een dartsboard en de weggeefkast Edith. Ediths favoriete leuze is: "One person’s trash is another person’s treasure!”

In de SDG Corner vind je ook duurzaamheidsspelletjes, informatieve brochures over duurzaamheidsinitiatieven en een vitrinekast waar duurzame producten van KMO-studenten worden tentoongesteld.

Veel duurzaamheidsinitiatieven vonden er al plaats: een workshop bijenhotels, een tweedehandskledingmarkt, een kunsttentoonstelling om menselijke wandaden tegen de natuur aan te klagen, een workshop oesterzwammen kweken op koffiegruis, de Global Challenge Exhibition, enzovoort.

Ondertussen werd de SDG Corner officieel geregistreerd als Green Office van Arteveldehogeschool en is er een excellentietraject aan verbonden. Studenten die hun duurzame skills willen aanscherpen, op zoek zijn naar een extra maatschappelijk belangrijke uitdaging en staan te popelen om de rol van duurzame ambassadeur met verve te vertolken, kunnen SDG Corner Manager worden. Ze kunnen hun diploma zo verrijken met een extra certificaat sustainability. Op deze manier wordt de Green Office van Arteveldehogeschool bottom-up vormgegeven en sluiten we aan bij de internationale Green Office Movement.

Interesse om aan te sluiten?