Meldpunt Klokkenluiders

Arteveldehogeschool wil een integere en veilige werkomgeving bieden. Toch kan je als medewerker of externe geconfronteerd worden met onregelmatigheden of zaken waar je je vragen bij stelt. Bespreek dit in eerste instantie best met de betrokkene(n) of je direct leidinggevende. Als dat geen optie is of soelaas biedt, kan je in bepaalde gevallen terecht bij het Intern Meldpunt Klokkenluidersregeling.

Waarvoor dient het meldpunt klokkenluiders?

Wat kan je melden?

Je kan bijvoorbeeld een melding doen als je het vermoeden hebt van volgende zaken:

• De procedures overheidsopdrachten worden niet correct nageleefd of worden omzeild.
  • Regels over voedselveiligheid worden niet in acht worden.
  • Er wordt niet omzichtig omgesprongen met persoonsgegevens zoals voorgeschreven door de privacyregelgeving.
  • Europese subsidies die Arteveldehogeschool ontvangt, worden gebruikt voor andere zaken dan waarvoor ze bedoeld zijn.

Let op: Dit zijn maar enkele voorbeelden van onregelmatigheden. Voor het volledige toepassingsgebied, verwijzen we graag naar de bijlage onderaan deze webpagina.

Wie kan melding doen?

Alle personen die verbonden zijn aan onze hogeschool in het kader van een werkrelatie: zowel medewerkers als externe partijen.

Deze meldingsprocedure is niet van toepassing op studenten.

Hoe doe je een melding?

Via het intern meldpunt

Als lid van Katholiek Onderwijs Vlaanderen is de hogeschool aangesloten bij het desbetreffende intern meldpunt. Dit meldpunt is bereikbaar op:

Via het extern meldpunt

Kan een melding via het intern meldpunt niet doeltreffend behandeld worden? Of bestaat er een reëel risico op vergeldingsmaatregelen? Dan kan je je richten naar het college van regeringscommissarissen.

Dit meldpunt is bereikbaar op:

Personen die een melding proberen te belemmeren of die de geheimhouding van de identiteit van melders schenden krijgen sancties. Dit geldt ook voor personen die bewust onjuiste informatie melden of openbaar maken.

In welke mate ben je beschermd als melder?

Als melder val je onder de bescherming van het decreet. Dat betekent dat noch de hogeschool, noch haar medewerkers vergeldingsmaatregelen mogen nemen of ermee mogen dreigen, in welke vorm ook.

Deze bescherming geldt op voorwaarde dat er gegronde redenen zijn om te geloven dat de gemelde informatie op het moment van de melding juist is en dat die informatie binnen het toepassingsgebied van het decreet valt.

Deze meldingsprocedure is in lijn met het “Decreet tot bescherming van klokkenluiders in het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap” van 21 juni 2023.