Arteveldehogeschool lanceert chatbot Artie

Communicatie, Media en Design

Opleiding Communicatie communiceert voortaan ook in AI.

International Organisation and Management

Eind september werd hij al even aan de directie en medewerkers van Arteveldehogeschool voorgesteld, maar sinds deze week is het helemaal officieel: Artie staat klaar om voortaan op zoveel mogelijk vragen te antwoorden van potentiële, toekomstige en nieuwe studenten. Artie is de chatbot waarmee Arteveldehogeschool een Vlaamse primeur in het hoger onderwijs in huis haalt. De bot werd ontwikkeld door de opleiding Communicatiemanagement en gaat in eerste instantie voor deze opleiding worden ingezet. Zijn virtuele kantoor wordt de opleidingspagina op Facebook en de bijbehorende Messenger-applicatie.

“We hoorden het Bart De Waele van het digitaal agentschap Wijs eerder dit jaar nog graag zeggen”, vertelt Serge Cornelus, docent in de opleiding en medebeheerder van de sociale mediakanalen van de opleiding Communicatiemanagement. “De toekomst van de digitale communicatie is een chatomgeving, en chatbots gaan daar integraal deel van uitmaken. Welnu, dan zitten we met onze opleiding alvast op het goede spoor.”

De opleiding Communicatiemanagement broedde al een tijdje op de vraag hoe ze Facebook als platform op een andere manier kon inzetten. Het voorstel van Tommy Opgenhaffen, de e-learningspecialist van de opleiding, en zijn collega Clio Janssens van het Onderwijsinnovatietraject “Blend The Start” om een chatbot te ontwikkelen, kwam als geroepen.

“Ik ben al langer bezig met onderwijsinnovatie en digitalisering”, aldus Opgenhaffen. “Bots en artificiële intelligentie (AI) zijn in volle opkomst. Voor het hoger onderwijs bestaat sinds vorig jaar Wanda, ontwikkeld door Unit4 met Microsoft-software binnen de context van studentenadministratie. Maar met Artie hebben we onze eigen, unieke chatbot ontwikkeld, specifiek voor Facebook en Messenger. We weten immers dat veel 18-jarigen nog altijd best wat tijd op Facebook doorbrengen, uiteraard naast andere platforms. Chatten is bovendien ‘hun tweede natuur’. De vragen die we anders vooral kregen op een infodag, via mail of tijdens introductiegesprekken, kunnen voortaan ook door Artie worden beantwoord.”

Artie bestaat al een tijdje, maar zat tot nu vooral in een testfase. Tijdens de opening van het academiejaar eind september werd hij al kort voorgesteld aan de directie en medewerkers van Arteveldehogeschool. Voortaan kunnen dus ook (toekomstige) studenten – of iedereen die vragen heeft over studeren aan de opleiding Communicatiemanagement – op Artie een beroep doen. Het spreekt voor zich dat achter de schermen ook nog medewerkers van de opleiding de gesprekken volgen en bijsturen of aanvullen waar nodig.