Green Guide bundelt adresjes en tips rond duurzaamheid in Gent

Wie op zoek is naar inspirerende adresjes en tips om duurzamer te leven, shoppen en verblijven in Gent, kan voortaan terecht in de online Green Guide. Die bundelt op dit moment een 50-tal winkels en horecazaken en richt zich tot studenten en toeristen. De Green Guide kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen Visit Gent en studenten van Arteveldehogeschool, HOGENT, Universiteit Gent, LUCA School of Arts, KU Leuven - Gent en Odisee.

Green Guide Arteveldehogeschool Gent

“Veel studenten en internationale bezoekers kennen de talrijke duurzame Gentse adresjes niet”, zegt Elena Lievens, beleidsmedewerker duurzaamheid aan Arteveldehogeschool. “Met de vroegere Green Guide, een Engelstalige papieren stadsgids voor inkomende internationale studenten aan Universiteit Gent en Arteveldehogeschool, wilden we daar iets aan doen. Maar vandaag verkiezen jongvolwassenen en bezoekers een gratis webapplicatie. Omdat 85 % van de Gentse studenten buiten Gent woont en de stad nog volop moet leren kennen, hebben alle Gentse hogeronderwijsinstellingen en Visit Gent de handen in elkaar geslagen.”

Naast een vijftigtal winkels en horecazaken biedt de Green Guide heel wat tips en tricks rond duurzaam leven in de Arteveldestad. “Waar vind je tweedehandskledij? Waar huur en herstel je een fiets? Hoe recycleer je afval? Waar koop je verpakkingsvrije producten? Op die en nog veel meer vragen geeft de Green Guide je het antwoord”, zegt Wim Dewitte van Green Office Gent. “Bij verschillende lokale ondernemers kan je bovendien punten verzamelen en zo een beloning of extraatje krijgen.”

Studenten werken intensief samen

Green Office Gent zorgde voor de inhoudelijke content en de communicatie met handelszaken en organisaties. HOGENT liet studenten Marketing creatieve ideeën voor de lancering uitwerken, terwijl studenten Organisatie en Management de teksten in de app herwerkten. Studenten van LUCA School of Arts waren verantwoordelijk voor het grafische ontwerp van de app, de flyer en de raamstickers. De applicatie zelf werd dan weer ontwikkeld door studenten van het graduaat Programmeren van Arteveldehogeschool. Studenten Bedrijfsmanagement van Arteveldehogeschool stelden ten slotte een businessplan op, een studente Communicatiemanagement maakte het communicatieplan en Odisee en KULeuven – Gent werkten samen met De Makers van Arteveldehogeschool om campagnebeelden te maken.

De studenten van het graduaat Programmeren van Arteveldehogeschool, Emma Van der Haeghen, Jef Leroux en Brent Van Steertegem, zijn met hun voorstudie van de Green Guide genomineerd voor de Future Proef Award.

De stad door een groene bril

Bij de lancering van de online gids, op donderdag 28 maart, hoort een promotiecampagne in het Gentse straatbeeld. Op plekken waar veel studenten en bezoekers passeren, verschijnen grote groene brillen met het logo van Green Guide en de QR-code die doorverwijst naar greenguide.gent. Naast de campussen van de hogeronderwijsinstellingen zijn dat onder meer de Krook, het Citadelpark en de Bisdomkaai. De grote brillen zijn op duurzame wijze gemaakt door de opleiding Houttechnologie van HOGENT. Het Fablab van Arteveldehogeschool maakte dan weer een aantal kleinere brillen als eyecatcher. De groene brillen symboliseren de blik op de toekomst, en dat zijn wat ons betreft de handelaars en organisaties met een duurzame insteek, of die nu ecologisch is, sociaal of een combinatie van beide”, zegt Elena Lievens nog. “De unieke samenwerking tussen alle Gentse hogeronderwijsinstellingen en Visit Gent toont dat duurzaamheid en studentenparticipatie hand in hand gaan.”

Lancering tijdens de Ecomarkt

De Green Guide wordt officieel gelanceerd tijdens de Ecomarkt van de Gentse hogeronderwijsinstellingen en Visit Gent, op donderdag 28 maart van 16 uur tot 18u30.
Ufo-gebouw (UGent), Sint-Pietersnieuwstraat 31-33

Ecomarkt 2024 Arteveldehogeschool Gent