Student Ruben Van Geenberghe lanceert verstelbare fietsrem voor kinderen

Student-ondernemer Ruben Van Geenberghe, die in het tweede jaar zit van de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, heeft met een 3D-printer een verstelbare fietsremhendel voor kinderen ontworpen. De BMX-lesgever bij Top Gear BMX en Cycling Vlaanderen ondervond dat de rem vaak buiten het bereik van jonge sporters lag, en dat zette hem aan het denken. Het prototype wordt nu verder ontwikkeld en komt binnenkort op de markt.

Ruben toont zijn prototype voor de verstelbare fietsremhendel

Ruben Van Geenberghe, die koos voor de vakkencombinatie Techniek en Informatica, is meervoudig Vlaams-Brabants kampioen BMX. Als lesgever zag hij vaak hoe kinderen moeite hebben met remmen omdat hun handen te klein zijn voor de hendels. Zo groeide het idee voor een veilige en betaalbare oplossing die kinderen met hun BMX – en eender welke fiets – laat meegroeien.

“Een jaar lang voerde ik gesprekken met ouders en dacht ik na over het ontwerp”, zegt Ruben, die met zijn pas opgerichte eenmanszaak JustSayInnovate het prototype wil doorontwikkelen en vermarkten. “Met behulp van een 3D-printer heb ik uiteindelijk een remhendel gemaakt die met een schroef perfect af te stellen is op maat van het kind. Gesukkel met remkabels is verleden tijd, en bovendien verlengen we de levensduur van een fiets aanzienlijk.”

Beurs gewonnen

Wat startte als een oplossing voor jonge BMX’ers, is uitgegroeid tot een hulpstuk voor alle kinderfietsen. “Ook op een stadsfiets of mountainbike kan je de hendel bevestigen”, zegt Ruben. “We willen fietsplezier en veiligheid voor elk kind garanderen, niet alleen voor BMX’ers. Een aantal fietshandelaars heeft al laten weten dat ze het hulpstuk in hun assortiment willen opnemen.”

Ook de Stichting voor Toekomstige Generaties heeft haar oog laten vallen op het product. De leraar in spe won een beurs van 5.000 euro om zijn product verder te testen en optimaliseren. “Of een kind nu leert fietsen of sportieve ambities koestert op de BMX of mountainbike, veilig remmen is van levensbelang”, klinkt het daar. “Met zijn pedagogische achtergrond en technische expertise heeft Ruben een innovatief en veilig product bedacht dat klaar is voor de markt.”

Margot Vanden Bossche

Ondernemen aan Arteveldehogeschool

Studenten aan Arteveldehogeschool krijgen via Idea Factory de kans om hun ondernemerschap te combineren met hun studies. Ook Ruben Van Geenberghe klopte er aan voor begeleiding op maat. “Idea Factory is er voor studenten die niet willen wachten tot ze afgestudeerd zijn om te ondernemen”, zegt coördinator en business coach Margot Vanden Bossche. “Onze coaches luisteren naar hun ideeën en helpen die concreet en uitvoerbaar maken. Of je nu twijfelt over je concept, financieel plan of administratieve opstart: we hebben de nodige expertise in huis. Ook geven we advies over netwerkmogelijkheden. We zijn erg trots op wat Ruben bereikt heeft en hopen dat veel medestudenten zijn voorbeeld volgen.”