SMI-barometer: hoe kunnen Vlaamse merken via sociale media hun merk versterken bij jongeren?
De Social Media Impact -barometer (kortweg SMI-barometer) brengt jaarlijks in kaart hoe Vlaamse bedrijven hun merk kunnen versterken bij Vlaamse jongeren. De focus van het onderzoek ligt op sociale media (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat, …) en recente trends zoals influencermarketing. Uit de SMI-barometer 2020 blijkt dat influencermarketing bij jongeren nog altijd effect heeft. Daarnaast bevestigt Instagram stilaan haar rol als belangrijkste sociaal medium. Maar afhankelijk van de sector duiken er ook veel andere sociale media op. Het volledige rapport is gratis te downloaden op www.smibarometer.be
Instagram is niet altijd het meest aangewezen communicatiekanaal voor alle sectoren
Ondanks het feit dat Instagram het kanaal is met het hoogste bereik, is het dat niet voor elke (retail)sector. In sommige sectoren duiken soms onverwachte namen op. Vooral Pinterest (voor interieur- en doe-het-zelfsector) en in mindere mate Twitch (Elektro en Games) zijn revelaties. Pinterest is bovendien -omwille van zijn inspirerende rol- een opportuniteit om communicatie over gezondheid, doe-het-zelf, interieur en zelfs mode verder uit te bouwen.
Doelstelling
Dit onderzoeksproject heeft als ambitie om jaarlijks in kaart te brengen hoe Vlaamse bedrijven hun merk kunnen versterken bij Vlaamse jongeren. De focus van het onderzoek ligt op sociale media (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat, …) en recente trends zoals influencermarketing.
Met de keuze om dit onderzoek jaarlijks te herhalen kunnen we trends detecteren en de meerwaarde van de onderzoeksresultaten op die manier te verhogen. Door deze langetermijnvisie kunnen we nog beter de vraag beantwoorden hoe sociale media door merken ingezet kunnen worden om beter Vlaamse jongeren te bereiken.
Methodes
In eerste instantie wordt er uitgebreid deskresearch uitgevoerd en verschillende face-to-face interviews met marketing managers van Vlaamse merken. Daarnaast wordt er een kwantitatieve online survey opgezet om de motieven en behoeften van jongeren met betrekking tot sociale media en de kracht ervan op vlak van branding in kaart te brengen.
Daarnaast willen we zoals de voorbije jaren online focusgroepen opzetten met Vlaamse jongeren waarbij in cocreatie met Vlaamse merken extra inzicht wordt verworven in welke content werkt en welke niet.
Wil je op de hoogte blijven van de resultaten?
Wil je de resultaten gepresenteerd krijgen in jouw organisatie?
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.