Academische opening Arteveldehogeschool: "Engagement reikt verder dan de campusmuren"

De academische opening van Arteveldehogeschool gisteren was er een vol schitterende toekomstplannen en goede voornemens. "Binnenkort bouwen we aan de nieuwe campus XL", vertelde voorzitter Tony Van Parys. "Maar we bouwen vooral aan een toekomst voor heel wat mensen."

Inspirerend, optimistisch, ludiek, maar bij momenten ook overweldigend. Zo zou je de academische opening van Arteveldehogeschool kunnen omschrijven. Na een geestige introductie door oud-student Otto-Jan Ham, die de presentatie van de feestelijke happening voor zijn rekening nam, ging de avond van start met een toespraak van algemeen directeur Tomas Legrand.

Hij blikte vooral vooruit naar de inkanteling van tien nieuwe graduaatsopleidingen en de nieuwe verkorte educatieve bacheloropleiding, die Arteveldehogeschool vanaf september 2019 zal aanbieden. "Het landschap van het hoger onderwijs zal sterk veranderen. Wij kijken ernaar uit om in deze periode volgend jaar 2000 nieuwe studenten en zo'n 125 personeelsleden te verwelkomen, en om samen verder te bouwen aan onze expertise in de domeinen gezondheidszorg, bedrijfsmanagement, onderwijs, sociaal-agogisch werk en communicatie en media."

Verder reiken dan onze muren

Arteveldehogeschool ziet het als haar missie om verder te reiken dan de muren van haar campussen en maatschappelijk een verschil te maken. Dat daarvoor engagement is bij haar docenten en studenten, bleek duidelijk uit de vier projecten die vervolgens werden voorgesteld.

Dries Rombouts en Leen De Coninck kwamen 'Aim for Die Sterreweg' toelichten, een samenwerking tussen Arteveldehogeschool, de Zuid-Afrikaanse universiteit Stellenbosch en opvangcentrum 'Die Sterreweg'. In het excellentieprogramma zullen verschillende geselecteerde studenten van diverse studierichtingen de handen in elkaar slaan, om van de werking van Die Sterreweg op drie jaar tijd een voorbeeld te maken voor de rest van Zuid-Afrika.

Onderzoekster Annelore Deprez, die het veelbesproken onderzoek naar nieuwsbeleving bij jongeren leidt, lichtte het belang toe van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek aan onze hogeschool.

Docent islamitische godsdienst Brahim Bouzarif nam vervolgens het woord, trots op het feit dat Arteveldehogeschool islamitische godsdienst aanbiedt als onderwijsvak binnen de lerarenopleiding. "Zo verbeteren wij niet alleen de kwaliteit van islamonderwijs in Vlaanderen, het is ook de ideale manier om meer diversiteit te brengen in het lerarenkorps en veel gevraagde rolmodellen te creëren voor studenten met een diverse achtergrond."

Ook de inspanningen die Arteveldehogeschool levert om ondernemerschap te promoten, passeerden de revue. Hilde Gekiere van de opleiding Bedrijfsmanagement lichtte toe hoe initiatieven als Idea Factory studenten helpen om hun ondernemersdroom waar te maken.

Nostalgie, maar vooral veel zin in de toekomst

Dat het niet mogelijk is om je maar 'af en toe' te engageren voor de samenleving, werd nog eens duidelijk na de uiteenzetting van filosoof en docent Ignaas Devisch. Hij riep op om goed te blijven nadenken over de maatschappelijke opdracht van het hoger onderwijs en om vooral ons engagement te blijven opnemen in alles wat wij doen.

Voorzitter van Arteveldehogeschool Tony Van Parys ging na enkele muzikale intermezzo's door op dat thema. Met een toefje nostalgie startte hij zijn toespraak met een verwijzing naar het nummer L'été Indien. "Vandaag geeft de zon kleur en warmte, in tijden die wat herfstig aan het worden zijn. Wij moeten dat ook doen als Arteveldehogeschool: kleur, warmte, perspectief en meerwaarde bieden."

De voorzitter lichtte daarop het ambitieuze plan toe voor de gloednieuwe XL-campus van Arteveldehogeschool, die gebouwd zal worden aan de Oude Dokken. "Het wordt een ontmoetingsplaats, een hub, een living lab voor onderwijsinnovatie. Verankerd in de stad, die fundamenteel deel zal uitmaken van de leeromgeving. Want als hogeschool willen wij élke jongere in de stad alle kansen geven om zijn of haar talenten te ontplooien."