Labs

In onze labs kan je terecht om kennis te maken met de nieuwste technologieën en innovaties. Onze experten gaan samen met jou aan de slag rond een concrete vraag, formuleren tastbare aanbevelingen en ontwikkelen prototypes op maat. Het zijn open plekken waar er ruimte is voor experimentatie, co-creatie en creativiteit.

Ontdek onze labs

Arteveldehogeschool heeft verschillende labs die zich bezighouden met praktisch wetenschappelijk onderzoek binnen actuele thema’s. Typerend aan deze labs is dat ze laagdrempelig en toegankelijk zijn. De diverse labs van Arteveldehogeschool zijn plekken om in cocreatie met docenten, studenten en onderzoekers nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Afhankelijk van je vraag kan dit gratis met studenten of betalend met onderzoekers.

De labs bieden plaats voor dienstverlening en onderzoeks- en onderwijsactiviteiten. In de labs staan experiment, cocreatie en dialoog centraal. Je kan er de nieuwste technologiën of trends vinden en ontdekken wat deze voor jou kunnen betekenen. Op deze manier kunnen verschillende belanghebbenden hun expertise verdiepen en verbreden.

Maak kennis met onze labs

Medialab

Het Medialab is een plaats waar mensen en technologie samenkomen. Het Medialab laat je proeven van technologie en gebruikersonderzoek en moedigt samenwerking en kennisdeling aan.

Inzichten in zoolprotocol en 3D printing

Prototypinglab

Het Prototypinglab is een cocreatieruimte voor studenten, onderzoekers en werkveld waar we onze ontwerpideeën kunnen omzetten in prototypes, fysiek of in 3D/VR-omgeving. Je vindt er state-of-the-art apparatuur voor 3D-toepassingen en verpakkingen.

foot health lab

Foot Health Lab

In dit lab kan je terecht met podologisch gerelateerde onderzoeksvragen. Dit kunnen onderzoeksvragen over producten zijn (zoals veiligheidsschoenen, siliconenpads, enkelbraces) maar ook over toepassingen (vb. scan van de curvatuur van de nagel). Onderzoek, testing en advies op maat.

Audiolab

Je kan bij ons terecht voor hoortoestelaanpassing, gehoorbescherming en geluidsmetingen. Heb je een vraag/probleem/idee voor een onderzoeks- of innovatieproject in hoortoestelaanpassing, gehoorbescherming, spraakverstaan, akoestiek?

Verpleegkunde - simulatieonderwijs

Sim @ art

In het immersive lab onderzoeken en trainen we met hoogtechnologische simulatiepoppen in de meest diverse omgevingen: van een druk station tot een brandende penthouse. In het observatielab gebruiken we kwaliteitsvolle cameraregistraties om eigen en externe zorginnovaties te onderzoeken.

sportevent

Beweeglab

Via dit lab organiseren we voor organisaties sportdagen, inspiratiesessies, teambuildings, fitheidstesten, beweeginterventie of workshops. Kortom, alles wat te maken heeft met sport en fysieke gezondheid op de werkvloer!

3D-printing, snel en makkelijk aan de slag

Fablab

Word een zorgarchitect! Het fablab is een coöperatieve werkplaats waar ontwikkelaars, onderzoekers en zorgprofessionals samenwerken om op maat slimme en laagdrempelige zorginnovaties voor hun zorgvragers te maken. 3D-printers, VR-brillen, lasercutter,… we hebben het allemaal!

Mobiel Lab

Mobiel lab

Met ons mobiel onderzoekslab zetten wij in op outreachend en toegankelijk onderzoek op maat. Wij komen naar jou toe om de context op te snuiven met een flexibel ingericht lab op maat van doelgroep en onderzoeks- of ontwikkelvraag. De inrichting van het labo is gericht op drie basisfunctionaliteiten:

1. samen observeren
  2. samen denken
  3. samen creëren
onderzoek onderwijs arteveldehogeschool

Vrijplaats

VRIJPLAATS is een onderzoeksplek die bruggen slaat tussen educatie, onderzoek en samenleving.
Samen met externe organisaties, ngo’s, leerkrachten, onderzoekers, studenten en docenten gaan we op zoek naar authentieke uitdagingen in onze praktijk.
We ontwerpen educatief materiaal dat kwaliteitsvol en geïntegreerd leren centraal stelt.

3ID labs studenten

3ID LABS

3ID LABS is een voltijdse onderwijsmodule van 30 studiepunten en is een onderdeel van het formeel onderwijs. Het staat open voor alle bachelor-, master- en PhD-studenten die ten minste 100 studiepunten gevolgd hebben. 3ID LABS kan onderdeel zijn van een curriculum of er bovenop gevolgd worden. Je krijgt training in een open leeromgeving met 24/7 toegang, waarbij je op maat gemaakte oplossingen ontwikkelt voor echte uitdagingen.