Kwaliteitsvol onderwijs

We bieden een evenwichtig uitgebouwd en maatschappelijk relevant opleidingsaanbod dat een nauwe samenwerking met het werkveld realiseert en de juiste profielen aan de arbeidsmarkt aflevert.

student in aula

We verbeteren en innoveren onze opleidingen en de werking van de hogeschool voortdurend.

Kwaliteitskader Onderwijs

Het Kwaliteitskader Onderwijs biedt houvast en richting voor de kwaliteit van onze opleidingen. Centraal staan zes domeinen. Elk domein heeft zijn kwaliteitsverwachting en bestaat uit een aantal criteria. Die criteria worden verder geduid in heldere, fijnmazige kwaliteitseisen. Er zijn kwaliteitseisen voor de bacheloropleidingen, de graduaatsopleidingen, de bachelor-na-bacheloropleidingen, de postgraduaten en de bijscholingen en studiedagen.

Continue kwaliteitsverbetering

We willen continue kwaliteitsverbetering realiseren door de cyclus van plannen, meten, analyseren en verbeteren voortdurend te doorlopen. Onze lange- en kortetermijnplannen worden gevoed vanuit enerzijds de interne kwaliteitscyclus, als anderzijds de externe kwaliteitscyclus.

Buiten de invulling van die plannen vanuit de interne en externe kwaliteitscyclus, is er eveneens een verticale beweging. Die beweging uit zich enerzijds in een concretisering van de ambities van het Toekomstplan die op het niveau van het Directieam en de expertisenetwerpen vertaald worden naar (wendbare) doelstellingen. Anderzijds worden de beleids- en jaaractieplannen gevoed via feedback van onze stakeholders (studenten, medewerkers, alumni en werkveld).

Bovenop de formele participatieve structuren waarin stakeholders betrokken zijn, hebben we verschillende instrumenten ontwikkeld om systematisch feedback te verzamelen en daar gericht mee aan de slag te gaan.

Diepgaande reflecties bij periodieke verantwoording

Vanzelfsprekend is kwaliteitsontwikkeling een continu proces. Toch zijn we ervan overtuigd dat dergelijke continue kwaliteitsontwikkeling waarbij planmatig wordt gewerkt aan verbetering en vernieuwing, ook af en toe een diepgaandere reflectie nodig heeft. Dit laat toe om tot nieuwe inzichten te komen doordat we deze reflecties ook aanvullen met externe peers en experts die met een frisse blik feedback geven op onze aanpak.

In de periodieke verantwoording onderscheiden we onder meer de Instellingsreview, Opleidingsreview en Thematische Review. Deze instrumenten geven feedback op onze aanpak en geven ruimte om te groeien in onze kwaliteit.

Onderzoek naar kwaliteit

Instellingsreviews

In het academiejaar 2022-2023 vond de instellingsreview plaats. Zowel de kwaliteit van het onderwijsbeleid als de manier waarop de hogeschool instaat voor de kwaliteit van haar opleidingen worden beoordeeld.

Opleidingsreviews

Omdat we kwaliteitsvol onderwijs hoog in het vaandel dragen, organiseert elke opleiding elke zes jaar een uitgebreide opleidingsreview.

Thematische reviews

We organiseren tweejaarlijks een review rond een bepaald aspect. Dit gebeurt over alle opleidingen en de andere betrokken entiteiten heen.

Vragen?

Neem contact op met Vera Pletincx