Bachelor Pedagogie van het Jonge Kind vlamt voor De Warmste Week

Opgroeien zonder zorgen: het thema van De Warmste Week dit jaar gaat recht naar het hart van de docenten van de bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind aan Arteveldehogeschool. Daarom trekken ze in november en december het warme werkveld in. Gedurende een halve of volledige dag geven ze vrijwillig het beste van zichzelf in pedagogische organisaties die werken met kinderen of jongeren.

Enkele deelnemende docenten van Pedagogie van het Jonge Kind: Kimberley Feys, Nore De Grez, Bram Reekmans, Tineke Van Vlaenderen, Annelies Ceulemans, Jochen Snick, Elke Van Oyen, Nele Van Hulle en Elke Decruynaere.

“Elk kind, elke jongere verdient het om op te groeien op een warme plek zonder zorgen”, zegt Sofie De Backer, opleidingshoofd van Pedagogie van het Jonge Kind. “Omdat het thema van De Warmste Week dit jaar zo nauw aansluit bij wat we met onze studenten elke dag proberen te verwezenlijken, hebben we een grootschalige actie opgezet. De komende twee maanden springen onze docenten vrijwillig bij in wat pedagogische organisaties dag in dag uit doen: een warme plek creëren voor elk kind en elke jongere.”

Voor die ‘vlam-momenten’ laten de docenten zich sponsoren, om zo geld in het laatje te brengen voor de 287 projecten die De Warmste Week dit jaar steunt. Een 40-tal organisaties heeft ingetekend om de docenten te ontvangen, waaronder zorgorganisatie i-mens. In Moerbeke-Waas baat de organisatie een kinderdagverblijf en een dagopvang voor ouderen (CADO) uit op dezelfde site. “Ik neem de docenten van Arteveldehogeschool samen met een vijftal kindjes mee naar de dagopvang voor ouderen”, zegt Elisa Tjampens van kinderdagverblijf De Moerheide. “We hebben er een activiteit opgezet rond oude kinderliedjes. Voorlezen, samen zingen, jong en oud verbinden: ik zie het al helemaal zitten.”

Van meespelen tot zwemmen

De reeks activiteiten is afgetrapt door docent Tineke Van Vlaenderen, die in kinderdagverblijf Pimpeloentje in Temse de handen uit de mouwen stak. “Ik gaf er samen met de kinderbegeleiders de kindjes eten en stak de kleintjes daarna in bed”, vertelt ze. “Terwijl de kindjes sliepen, gaf ik de kinderbegeleiders een workshop rond hun talenten. Van meespelen over gaan zwemmen met de allerkleinsten tot uitdagende activiteiten voor jongeren: de komende weken staat nog heel veel moois op de agenda voor mij en mijn collega’s.”

Iedereen is welkom om de docenten en De Warmste Week te steunen met een vrije bijdrage via de actiepagina van ‘Docenten voor Warme Centen’. Alle activiteiten zijn te volgen via de Facebookpagina van Pedagogie van het Jonge Kind.

Pedagogie van het Jonge Kind Arteveldehogeschool Gent Warmste Week