Beroepsvereniging Podologie krijgt koninklijke titel

De Belgische Vereniging der Podologen (BVP) mag zich voortaan 'koninklijk' noemen. De beroepsfederatie kreeg die titel vorige week namens koning Filip. Wie in Vlaanderen Podologie wil studeren, kan dat alleen aan Arteveldehogeschool.

koninklijke titel Podologie Arteveldehogeschool Gent Eva De Mulder

De Belgische Vereniging der Podologen kreeg de titel "uit erkenning en waardering voor het prachtige en belangrijke beroep van podoloog". De federatie behartigt al meer dan 60 jaar de belangen van alle podologen in België.

"Podologen zijn essentieel voor de gezondheid en het welzijn van heel wat mensen", zegt Eva De Mulder, hoofd van de bacheloropleiding Podologie aan Arteveldehogeschool en vicevoorzitter van de BVP (tweede van rechts op de foto). "Ze zorgen niet alleen voor de preventie en behandeling van voetproblemen bij risicogroepen zoals diabetes- en reumapatiënten, maar ook voor het behoud van de mobiliteit en levenskwaliteit van onze vergrijzende samenleving."

Werken met kinderen en topatleten

Ook voor kinderen en sporters is podologie belangrijk. "Kinderen worden tijdens de groei best gescreend door een podoloog", zegt De Mulder. "Een juist schoenadvies kan al een groot verschil maken op latere leeftijd. En ook in de sport is de podoloog een onmisbare schakel. Heel wat topclubs en topatleten werken met een podoloog samen om hun biomechanica te optimaliseren, door bijvoorbeeld juiste adviezen voor kinesitherapie, osteopathie of podologische zolen op maat te geven. Zo kunnen ze blessures voorkomen en beter presteren."

Arteveldehogeschool is de enige hogeschool in Vlaanderen die de bacheloropleiding Podologie aanbiedt. In Franstalig België zijn er drie hogescholen waar je de richting kan volgen. Enkel wie het diploma op zak heeft, komt in aanmerking voor de beroepstitel van podoloog.