Dit was de Academische Opening 2023-2024

Judith Laemont

De maand september, die zorgt altijd voor een gezonde dosis spanning. Niet alleen voor studenten, maar ook voor de vele docenten en medewerkers aan Arteveldehogeschool. Klaar om een nieuwe lading jong geweld richting een praktijkgericht diploma te begeleiden.

Op dinsdag 19 september opende Arteveldehogeschool het academiejaar 2023-2024 feestelijk, samen met haar studenten, medewerkers en externe partners. Ann Steverlynck, docente uit de bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind, was de gastvrouw van dienst en nam ons op sleeptouw langs enkele bijzondere verwezenlijkingen van het voorbije academiejaar.

De voorzitter van het Bestuursorgaan en van de Studentenraad knippen samen een oranje lint door.

Een Instellingsreview om mee uit te pakken

Vorig jaar was het opnieuw zover: de zesjaarlijkse Instellingsreview. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) nam de werking van Arteveldehogeschool grondig onder de loep en focuste daarbij, onder meer, op ons onderwijsbeleid, de digitale transformatie en de manier waarop we kwaliteit blijven waarborgen. Het resultaat? Een positief oordeel dat de nadruk legt op onze sterke kwaliteitscultuur, ambitie en doordacht plan van aanpak. En of we daar trots op zijn!

Lees hier het volledige reviewrapport.

Drie personen in gesprek in zeteltjes op een podium.

Studentenapp in je broekzak

Nooit meer een deadline over het hoofd zien en altijd meteen op de hoogte van het belangrijkste nieuws in de hogeschool? Daar kan je als student alleen maar van dromen! Of toch niet, want dit semester lanceert Arteveldehogeschool haar eigen studentenapp. Binnenkort hebben alle studenten een persoonlijke gids in hun broekzak die hen veilig en wel door de dag loodst. Ontwikkeld voor én met onze studenten, zodat de app helemaal is afgestemd op hun noden. Starten doen we met een pilot binnen het Expertisenetwerk Business en Management, om in de loop van het eerste semester de app open te stellen voor alle studenten aan Arteveldehogeschool.

Twee vrouwen in gesprek in zeteltjes op een podium.

Kikkererwten van Belgische bodem

Kikkererwten belanden tegenwoordig wel eens op iedereen zijn bord, maar vaak hebben ze al ettelijke kilometers afgelegd voor ze daar terechtkomen. Goed nieuws: in de supermarkt vind je vanaf nu hummus en falafel op basis van kikkererwten geteeld in ons eigen België. Die producten werden gerealiseerd via KIKET, een onderzoeksproject van Arteveldehogeschool in samenwerking met Delhaize, ILVO, Inagro, Rikolto, drie landbouwers, Greenyard, Abinda en Deldiche.

Een mooi voorbeeld van hoe we als hogeschool concreet kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Nadat we vorig academiejaar – als eerste hogeronderwijsinstelling in België – een thematische review rond duurzaamheid organiseerden, staat dit jaar in het teken van een stevig duurzaamheidsbeleid met een ambitieus klimaatplan als basis.

Benieuwd waar je de duurzame hummus en falafel kan kopen?

Bachelor Toegepaste Psychologie neemt vliegende start

In september schoot een nagelnieuwe opleiding uit de startblokken: de Bachelor Toegepaste Psychologie. Met meer dan zeshonderd inschrijvingen kunnen we onbeschroomd spreken van een succesvol begin. Als enige opleiding Toegepaste Psychologie in Oost-Vlaanderen speelt Arteveldehogeschool daarmee in op de maatschappelijke nood aan psychologisch consulenten.

We maken in de opleiding komaf met de klassieke hokjes tussen klinische psychologie, schoolpsychologie of arbeidspsychologie maar werken zonder specifieke afstudeerrichtingen. In plaats daarvan kiezen studenten zelf een profilering doorheen hun traject aan de hand van keuzevakken. Bovendien bieden we derdejaarsstudenten de optie om vakken op te nemen uit de masteropleiding aan de UGent via een keuzetraject. Studenten die na hun professionele opleiding heil zien in de academische master, kunnen daarna makkelijker doorstromen naar de universiteit. Flexibiliteit ten top!

Wil je meer weten over de Bachelor Toegepaste Psychologie?

Twee vrouwen in gesprek in zeteltjes op een podium.

Dé makers van de wereld van morgen

Op de opening van het nieuwe academiejaar zetten we naar goede gewoonte talent uit Arteveldehogeschool in de kijker. Paak Kormongkolkul, student Communicatie, liet zijn kunsten horen aan de piano. Daarna restte slechts één ding: het academiejaar 2023-2024 officieel voor geopend verklaren.

Een student zingt aan de piano
De gastvrouw spreekt het publiek toe vanop het podium
De voorzitter van het Bestuursorgaan houdt een speech
De algemeen directeur klapt in zijn handen

Meer weten over waar Arteveldehogeschool voor staat?