Geweld in het Midden-Oosten: kijk van Arteveldehogeschool

Het geweld in Gaza, Israël en op de Westelijke Jordaanoever grijpt ons allemaal aan. Als hogeschool voelen we mee met iedereen die hier rechtstreeks of onrechtstreeks onder te lijden heeft.

Arteveldehogeschool Gent Campus Kantienberg by night

We beseffen dat het geweld in het Midden-Oosten ook hier bij ons grote impact heeft, voor studenten en collega’s met familie, vrienden of kennissen in die regio, maar ook voor iedereen die zich betrokken voelt. We begrijpen hun wanhoop, verbijstering, boosheid en hun verdriet.

Voor hen allen wil Arteveldehogeschool een baken van vrede en verdraagzaamheid zijn. Binnen onze hogeschool moet iedereen zich veilig en welkom voelen. We willen hiertoe een warme omgeving bieden met ruimte voor dialoog en verbinding, ver weg van polarisering.

We veroordelen daarom stellig elke vorm van haat, die door deze oorlog potentieel wordt aangewakkerd, zoals antisemitisme of islamofobie.

Ruimte voor initiatieven

Als hogeschool veroordelen we daarnaast ook elke vorm van geweld. Initiatieven om slachtoffers van geweld te helpen, dragen we vanuit een humanitair standpunt een warm hart toe. Binnen onze hogeschool is er ruimte voor initiatieven die van onderuit worden opgezet vanuit verschillende perspectieven, afhankelijk van de invalshoek van de opleiding of het expertisenetwerk van waaruit ze worden georganiseerd – zolang die initiatieven geen politieke connotatie hebben, en zolang iedereen zich blijvend omarmd voelt.

Oproep voor vrede

We steunen de internationale oproep aan alle partijen om een vreedzame oplossing te zoeken, het oorlogsrecht en het internationaal humanitair recht te respecteren, ervoor te zorgen dat er geen slachtoffers meer vallen door oorlogsgeweld, en zo spoedig mogelijk tot een politieke oplossing te komen.

We gaan voor al onze studenten en collega’s, en bieden hulp en steun aan iedereen die het moeilijk heeft. De medewerkers van de dienst Studentenvoorzieningen en onze HR-medewerkers staan zoals steeds voor hen klaar. We delen ook handelingstips voor docenten en medewerkers in het omgaan met de vragen en bezorgdheden van studenten rond dit zeer complexe en geladen thema.

Het geweld in het Midden-Oosten raakt ons diep. We hopen dat rede spoedig leidt tot vrede.