Lerarenopleidingen wakkeren leesvuur aan tijdens Inspiratiedag Kinderliteratuur

Volgens de recente PISA-resultaten lezen leerlingen steeds minder en steeds minder goed. Met een inspiratiedag rond kinderliteratuur op woensdag 13 december wilden de educatieve bacheloropleidingen Kleuter- en Lager Onderwijs daar iets aan doen. “Een leerkracht die zelf graag leest en leesvoer op maat aanbiedt, is de beste leespromotor die er is”, zegt docent en onderzoeker Tinneke van Bergen.

Simon Bequoye - Iedereen Leest Inspiratiedag Kinderliteratuur Arteveldehogeschool Minard publiek

Tal van bekroonde binnen- en buitenlandse schrijvers en illustratoren zakten voor de Inspiratiedag Kinderliteratuur af naar de Minardschouwburg en Bibliotheek De Krook in Gent. Onder meer Pim Lammers, Sanne Rooseboom, Benjamin Leroy, Kamiel De Bruyne en Dimitri Leue brachten workshops en lezingen voor leerkrachten, huiswerkvrijwilligers, bibliotheekmedewerkers en studenten uit de lerarenopleidingen.

“Zoals meerdere onderzoeken en recent ook de PISA-resultaten aantonen, gaat het niet de goede kant op met het leesgedrag van Vlaamse leerlingen”, zegt docent Tinneke van Bergen. “Reden te meer om met vereende krachten het tij te keren. Het belang van lezen en voorlezen kan moeilijk overschat worden.”

De bedoeling van de inspiratiedag is om het leesvuur van de deelnemers nog meer aan te wakkeren. “Op hun beurt kunnen zij dan kwaliteitsvolle kinderliteratuur binnenbrengen in hun klassen”, zegt van Bergen. “Een goede leerkracht is iemand die zelf goed én graag leest, en kinderen zo ondersteunt om met plezier en begrip te lezen. Dankzij de rijke taal, boeiende onderwerpen en fantasievolle illustraties in kinderliteratuur breiden kinderen hun woordenschat uit, leren ze redeneren en gaan werelden voor hen open. Bovendien wordt hun empathie aangesproken.”

Studenten stellen educatief spelmateriaal voor

Studenten uit de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs stelden het educatief spelmateriaal voor dat ze bij enkele kinderboeken hebben ontwikkeld. “Op verschillende manieren worden we bij Arteveldehogeschool opgeleid tot competente leesbevorderaars”, zegt student Stella De Croo. “We moeten in staat zijn om leerlingen vaardigheden en motivatie op het vlak van lezen bij te brengen, zodat die technisch goed lezen, sterk worden in begrijpend lezen en vooral: voldoening halen uit lezen.”

De Inspiratiedag Kinderliteratuur is een organisatie van Arteveldehogeschool in samenwerking met Iedereen Leest en Bibliotheek De Krook, met steun van Stad Gent, Uitgeverij Pelckmans en Literatuur Vlaanderen.

Inspiratiedag Kinderliteratuur Arteveldehogeschool De Krook studenten educatief spelmateriaal