Minister van Onderwijs tekent engagementsverklaring op Campus Sint-Amandsberg

Op Campus Sint-Amandsberg hebben Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, Marc Vandewalle namens de Vlaamse Hogescholenraad en Jan Danckaert namens de Vlaamse Interuniversitaire Raad een engagementsverklaring ondertekend om samen te zorgen voor meer onderwijskwaliteit. In de Vlaamse lerarenopleidingen komt onder meer een sterkere focus op vakkennis, Nederlands en stage. De minister ging ook in gesprek met studenten.

Marc Vandewalle Ben Weyts Jan Danckaert ondertekening engagementsverklaring Campus Sint-Amandsberg Arteveldehogeschool Gent

Het pact maakt deel uit van de strijd tegen het lerarentekort. Er gaat meer aandacht naar praktijk, er komt meer samenwerking en het pact voorziet in een nieuwe masteropleiding basisonderwijs. Voor dat alles investeert de minister vanaf januari 15 miljoen euro extra per jaar.

"De Vlaamse hogescholen zijn altijd een partner voor iedereen die beter onderwijs wil", zegt Marc Vandewalle, voorzitter van de Vlaamse Hogescholenraad. "Met de middelen die bij deze engagementsverklaring horen, kunnen de lerarenopleidingen hun inspanningen nog versterken. De verklaring benadrukt bovendien het belang van samenwerking in het onderwijsveld en versterkt de positie van de lerarenopleidingen daarin."

Duurzame partners

Dat zegt ook Sofie Landuyt, directeur van de lerarenopleidingen aan Arteveldehogeschool. "Hier zetten we al langer concrete stappen in lijn met de verklaring. Onze lerarenopleidingen zetten al jaren in op sterke en duurzame partnerschappen met scholen. Daardoor geven we samen met ons werkveld studenten tal van oefenkansen in de klas bij de leerlingen. We zijn dan ook blij met de actieve steun die uit deze engagementsverklaring voortvloeit."

Na de ondertekening van het pact kreeg de minister een rondleiding op de campus. Hij ging ook in gesprek met studenten Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs.

Ben Weyts bezoekt Campus Sint-Amandsberg Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs