Onderzoekers toveren speelplaats om in groene educatieve omgeving

Samen met de provincie West-Vlaanderen hebben onderzoekers van Arteveldehogeschool de speelplaats van de Sint-Paulusschool in Kortrijk omgetoverd tot een groene en educatieve omgeving. Outdoor learning, natuurrijk spelen en projectwerking staan er centraal.

BLES Vrijplaats Sint-Paulus Kortrijk Arteveldehogeschool Gent Cedric Ryckaert Onderwijs

De voorbije drie jaar werkten basisschool Sint-Paulus Kortrijk, de provincie West-Vlaanderen en onderzoekslab Vrijplaats van Arteveldehogeschool intensief samen. Bedoeling was onder meer om de speelplaats van de Sint-Paulusschool te veranderen van een grijze steenvlakte in een natuurrijke klimaatspeelplaats. Die levert nu volop speel- en leerkansen op.

"De vergroening en ontharding van speelplaatsen is slechts de eerste stap op weg naar sterke educatie", zegt onderzoeker Cedric Ryckaert, die ook lesgeeft op Sint-Paulus. "Daarna komt het navormingstraject: hoe zet je het hele schoolteam op weg en hoe leg je een duurzame link met het lesprogramma? Leerkrachten kunnen bijvoorbeeld niet alleen buiten lesgeven, maar kinderen ook zelf op ontdekking sturen."

Expertise verder uitrollen

Directeur Pascal Vanden Broucke van Sint-Paulus is in de wolken met zijn nieuwe speelplaats. "Die is zoals een groot huis: je moet alle kamers gebruiken. Wij vormen de volwassenen van morgen. Dan geef je geen les zoals dertig jaar geleden."

Onder de noemer BLES - Buiten Leren en Spelen - is de expertise over duurzame speelplaatsen intussen uitgerold over 25 scholen uit heel Vlaanderen. "En dat mogen er gerust nog veel meer worden", besluit Cedric Ryckaert.